Brug af LRGB filtre med mono kamera

Alt andet astrofoto relateret, som ikke lige passer ind i de andre astrofoto sektioner
Besvar
stefanr
Reactions:
Geografisk sted: Jystrup, Sjælland

Brug af LRGB filtre med mono kamera

Indlæg af stefanr » 13 okt 2019, 15:11

Jeg er meget ny i Astrofoto og har kun prøvet at tage sort/hvid billeder indtil videre.
Jeg overvejer derfor at anskaffe nogle LRGB filtre så jeg kan få lidt farve på mine billeder.

Jeg har hørt meget godt om Optolong L-Pro, men er det nok at bruge det filter til Luminance (L) kanalen og så bruge almindelige RGB filtre til farvekanalerne?
Eller skal man stakke Optolong filteret sammen med hvert farvefilter for at få et godt resultat?
Eller er Optolong L-Pro helt overflødigt når man arbejder med mono kamera?

Optolong filteret lader kun lys i det synlige spektrum slippe igennem og sorterer desuden kunstigt lys væk (lysforurening).
RGB filtrene lader også kun lys i det synlige spektrum slippe igennem (for den specifikke farve) men sorterer ikke kunstigt lys væk.
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
stefanr
Reactions:

Re: Brug af LRGB filtre med mono kamera

Indlæg af stefanr » 13 okt 2019, 15:43

Jeg overvejer at købe

Astronomik Deep-Sky RGB filter set:
https://www.astronomik.com/en/fotografi ... ilter.html

eller

Astronomik L-RGB color filter set:
https://www.astronomik.com/en/fotografi ... rsatz.html

Uanset hvilket sæt jeg køber havde jeg håbet at bruge Optolong L-Pro sammen med hvis det giver mening...
Ellers er jeg meget i tvivl om hvilket Luminance filter man bør supplere det første sæt med.
Måske en af disse:
https://www.astronomik.com/en/neue-prod ... 2-l-3.html
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 13 okt 2019, 15:45

Jeg ser du har kun ett ASI120, jeg er litt usikker på om det er verdt å bruke penger på filtre (og evt filterhjul) til ett slikt kamera pga den bittelitte sensoren som heller ikke er spesielt god til deep sky.
Rådet jeg kan gi deg er å bruke kameraet slik du bruker det nå for så å lære deg alt det andre rundt astrofoto før du evt kjøper deg ett annet kamera, kansje du ender opp f.eks med ett fargekamera med litt større sensor?
stefanr
Reactions:

Indlæg af stefanr » 13 okt 2019, 18:18

Tak for rådet. Jeg er helt enig.
Det er min plan at bruge min lille newton og det lille kamera til at lære en masse mens jeg sparer op til et større kamera i ZWO ASI serien (og måske et større teleskop senere).

Men jeg synes at det er fantastisk at man kan bruge filtre til at få farver på et sort/hvid billede så jeg er meget ivrig for at komme i gang med at lære den teknik inden jeg investerer i større kamera og teleskop.
Og så er jeg bare mega nysgerrig på hvordan tingene hænger sammen.
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Besvar