Lufturo

Alt andet astrofoto relateret, som ikke lige passer ind i de andre astrofoto sektioner
Besvar
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Lufturo

Indlæg af ClausKAF » 14 maj 2020, 21:48

Bare et dumt spørgsmål: Er "fnidder" på histrogramkurven ikke et udtryk for lufturo? altså jo mindre "fnidder" jo bedre luftro?
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: Lufturo

Indlæg af morten » 16 maj 2020, 20:30

kære Claus

Hvad mener du med fnidder.
Histogrammet indeholder en blanding af meget forskellig information, og seeing tror jeg ikke spiller den store rolle for hvordan det ser ud?
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 17 maj 2020, 10:09

Jeg har et billigt ZWO kamera med dertil hørende program, der viser et live histogram
som er grafer i rgb. Disse har i det lave område en masse "spikes" som bevæger sig ganske
meget op og ned (og for i øvrigt ikke ens i farverne?) Det er denne bevægelse jeg tolker
som lufturo :?
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 19 maj 2020, 14:20

Claus
Jeg ville være forsigtig med at fortolke det som lufturo. Nedenfor mine 5 cents:
Y aksen på histogrammet er logaritmisk. I "foden" i venstre del af histogrammet er ADU værdierne lave, og antallet af pixels med den givne (lave) værdi er også lavt. d.v.s. signal-støj forholdet er ringe, og den statistiske variation fra billede til billede er stor. I højre side hvor der også er få pixels med den givne værdi er ADU værdierne til gengæld høje, og dermed er signal-støj forholdet højt.
Jeg har ikke selv bemærket den variation du beskriver fordi jeg ikke er så heldig at have et kamera, som downloader så hurtigt som CMOS kameraer gør.

Morten
Besvar