Farvekamera eller filtre/filterhjul?

Alt andet astrofoto relateret, som ikke lige passer ind i de andre astrofoto sektioner
Besvar
stefanr
Reactions:
Geografisk sted: Jystrup, Sjælland
Kontakt:

Farvekamera eller filtre/filterhjul?

Indlæg af stefanr » 23 mar 2020, 12:27

Jeg er lidt i tvivl om hvad den næste større udvidelse af mit setup bør være.
Valget står mellem et LRGB filtersæt og et motoriseret filterhjul eller et farve kamera (måske et ZWO Camera ASI 385 MC Color).
Begge valgmuligheder koster det samme (ca 3500 kr.).

Jeg er meget glad for mit lille mono-kamera (ToupTek Camera GP-1200-KMB Mono Guider) men jeg begynder at kede mig lidt over fraværet af farver.
Og det har hele tiden været planen at jeg skal opgradere til et større kamera og bruge det lille som guide kamera senere, men det haster bestemt ikke og jo længere jeg venter jo bedre kamera bliver der måske råd til.

Jeg er vild med følsomheden i mit mono kamera som gør at jeg kan fange ting på billeder der er umulige for mig at se igennem okularet i mit lille teleskop (114 SkyHawk).
Men måske ville jeg stadig kunne fange de samme ting med et farvekamera og samtidig slippe for besvær med filtre, filterhjul og ekstra billedbehandling for at sammensætte et farvebillede.

Måske er der nogen af jer som har eller har haft et farvekamera? Har i nogensinde fortrudt at gå den vej i stedet for at satse på mono kamera og filtre?

Her er et par billeder fra weekenden som jeg forestiller mig ville se meget bedre ud i farver!
image.png
M81 Bode's Galaxy
image.png (186.77 KiB) Vist 132 gange
image.png
M1 Crab Nebula
image.png (183.79 KiB) Vist 132 gange
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Farvekamera eller filtre/filterhjul?

Indlæg af Per_Jensen » 23 mar 2020, 12:59

Jeg håber ikke at det her lyder for hårdt, i så fald beklager jeg meget! :)

Men hvorfor nøjes med så lille nogle sensore? (ASI 385) Gem dog de 3500 og spar op til et "rigtigt astronomi kamera", CMOS eller CCD. Og så kan du jo passende bruge dit ToupTek til det som det er beregnet til Autoguiding :)
Måske købe et billigt DSLR kamera mens du spare sammen. Dette er blot mine råd og meninger ;)

Hvilket teleskop bruger du? :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
stefanr
Reactions:
Geografisk sted: Jystrup, Sjælland
Kontakt:

Indlæg af stefanr » 23 mar 2020, 16:26

Per_Jensen skrev:
23 mar 2020, 12:59
Jeg håber ikke at det her lyder for hårdt, i så fald beklager jeg meget! :)

Men hvorfor nøjes med så lille nogle sensore? (ASI 385) Gem dog de 3500 og spar op til et "rigtigt astronomi kamera", CMOS eller CCD. Og så kan du jo passende bruge dit ToupTek til det som det er beregnet til Autoguiding :)
Måske købe et billigt DSLR kamera mens du spare sammen. Dette er blot mine råd og meninger ;)

Hvilket teleskop bruger du? :)
Jeg har selv tænkt samme tanke. Men jeg har virkelig brug for farver snart!
Og jeg har ikke råd til en større sensor lige nu, så jeg tolker dit svar som om du anbefaler filtre og filterhjul for at få farver hurtigt og så spare op til et "rigtigt astro kamera" bagefter.
Drømmekameraet ville være noget i stil med ZWO ASI 1600 MM Pro Mono, men det er en stor udgift.

Jeg har haft et Canon 600D men det var ikke astro modificeret og jeg synes ikke at jeg fik specielt gode billeder ud af det.
Mit mini guide kamera er væsentligt bedre på kort eksponeringstid.

Mit teleskop er Skywatcher SkyHawk 114 mm newtonian reflector på en iOptron CEM25P montering.
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 23 mar 2020, 23:15

En stor sensor sætter også store krav til optikken. Hvis ikke linse, spejl og reducer eller flattener er af en god kvalitet kommer man ofte til at skære meget af billedet af. Stjernerne ved kanten bliver deforme og farverne dårlige, det ser man rigtig ofte. En lille sensor bruger kun det bedste og ofte kan flattener/reducer undværes. En lille sensor, som den du refererer til vil rumme langt de fleste objekter og downloader dem lyn hurtigt. Hvis du går efter den bedste kvalitet, skal du ha mono og filtersæt - hvis det skal være nemt så snup et osc.
Hvis valget falder på et ccd, så har jeg et mono Atik 414 med filterhjul og alt hvad hjertet begærer af 1,25" filtrer til det.
Besvar