Fotoudstyr til Mars i eferåret

Alt andet astrofoto relateret, som ikke lige passer ind i de andre astrofoto sektioner
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

#1 Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 20 jun 2020, 14:16

Som pendant til Jens tråd omkring okularer til Mars i efteråret, kunne det være sjovt at høre hvad der skal i spil på planetfoto.

Kamera:
Farve eller mono. Hvis man ser hvad der kommer af gode planetfotos over det sidste års tid, syntes jeg farve og mono ligger side om side omkring opløsning, detaljer m.v.
Sony 290MM eller 290MC,
Sony 224MC
174MM
IMX252
??

Nogen der hiver kameraer med SONY 462 CMOS hjem? Der kunne blive helt nye muligheder med denne og i IR området. det bliver spændende at se hvad sådan en kan med vores long-pass 800~, 900~og 1.000~filtre. Kan vi endelig få Uranus ringe. Er der ændringer på Mars at se ved nm 1.000~

Barlows/PowerMates:
??

ADC:
Mars kommer ikke over 39 grader, så jeg tænker ADC klart vil hjælpe. I det røde bånd er den atmosfæriske lodrette spredning større end 0,3", grønne 0,43" og blå er helt i hegnet. Selv på en middelmådig seeing vil jeg mene at korrekt brug af ADC vil give en tydelig forbedring.
ADC er i den grad kommet for at blive hos amatør astronomer, da de fleste nemt kan få et løst i kvaliteten af ens optagelser.

Filtre:
R,G,B
Morgen dis blå filter
skyer blå, grøn
polarkappen R,G,B
Støvskyer G,R - evt noget IR long-pass
Generelt syntes jeg IR giver noget på Mars, da man intet opnår udover et skarpt billede i IR som er magen til de 1.000vis af andre IR Mars billeder.

Capture software:
FireCapture, SharpCap eller ? FireCapture er stadig min favorit.

Stacking software:
Emil AutoStakkert! syntes stadig det er bedst, måske fordi man kender det så godt.

Billedbehandling:
PhotoShop

WinJupos:
De-rotation på Mars, hhhmmm. Ændringer sker så hurtigt på Mars at brugen af de-rotation skal ske på optagelser over få minutter.
Fint at bruge WinJupos til at måle postion og udtrækning af ens observationer.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#2 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Rudi » 20 jun 2020, 14:29

Kan man med et mono CMOS (1600MM) køre smalbånd, feks Ha 7nm og så undlade ADC?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#3 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 jun 2020, 15:06

H-Alpha på planeter? Mig bekendt er 99% af planetbilelder i RGB, måske med IR i. Den sidste procent er CH4 eller UV på Venus..
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#4 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 20 jun 2020, 15:42

Rudi skrev:
20 jun 2020, 14:29
Kan man med et mono CMOS (1600MM) køre smalbånd, feks Ha 7nm og så undlade ADC?
Måske, men hvad vil du opnå fremfor et rødt filter? Du mister en masse lys som du skal bruge til at øge frame-rate.
Senest rettet af nightsky 22 jun 2020, 15:41, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#5 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 jun 2020, 16:03

Mja, det er nu ikke helt korrekt. Farvespredningen i H-alpha er nok mere at betragte som en parallelforskydning, da filtrets spektrale åbning er så smal. I R er det korrekt at farvespredningen stadig er til stede, men et typisk R filter har en ret stor spektral åbning. I G og B er det meget værre. Men som Lars siger, så kommer der så lidt lys igennem at H-alpha er stort set ubrugeligt.

Se f.eks denne side:

http://www.skyinspector.co.uk/adcs-part2

Jeg har forsøgt mig med ADC men blev ikke overbevist. Jeg syntes faktisk at den optiske kvalitet af ADC'en lader noget tilbage at ønske. Men det skal bestemt prøves.
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#6 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 20 jun 2020, 17:40

Jens_Jacobsen skrev:
20 jun 2020, 16:03
Mja, det er nu ikke helt korrekt. Farvespredningen i H-alpha er nok mere at betragte som en parallelforskydning, da filtrets spektrale åbning er så smal. I R er det korrekt at farvespredningen stadig er til stede, men et typisk R filter har en ret stor spektral åbning. I G og B er det meget værre. Men som Lars siger, så kommer der så lidt lys igennem at H-alpha er stort set ubrugeligt.

Se f.eks denne side:

Jeg har forsøgt mig med ADC men blev ikke overbevist. Jeg syntes faktisk at den optiske kvalitet af ADC'en lader noget tilbage at ønske. Men det skal bestemt prøves.
Hejsa,

Det bliver så en anelse mere kompliceret når vi også skal forholde os til teleskopets opløsningsevne ved de forskellige bølgelænger.

Jeps, ZWO ADC er kun rimelig, der er langt op til en høj kvalitets ADC, både i pris, optisk- og mekanisk kvalitet.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#7 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Rudi » 22 jun 2020, 10:03

Jens_Jacobsen skrev:

Se f.eks denne side:

Nemlig Jens, det var ud fra den tank, jeg overvejede Ha. Parallelforskydningen er jo ikke i frekvensbåndet, men blot vertikalt på chippen. Jo smaller bånd man fanger fotoner i, desto mindre er "udgnidningen" af de forskellige bølgelængder og dermed skulle billedet blive skarpere end f.eks et i helt almindeligt "bredt" rød filter.
Det må komme an på en prøve om et par mdr. ;)
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#8 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 22 jun 2020, 15:43

Rudi skrev:
22 jun 2020, 10:03
Jens_Jacobsen skrev:
Nemlig Jens, det var ud fra den tank, jeg overvejede Ha. Parallelforskydningen er jo ikke i frekvensbåndet, men blot vertikalt på chippen. Jo smaller bånd man fanger fotoner i, desto mindre er "udgnidningen" af de forskellige bølgelængder og dermed skulle billedet blive skarpere end f.eks et i helt almindeligt "bredt" rød filter.
Det må komme an på en prøve om et par mdr. ;)
Min fejl, fuldstændig enig. Men husk mere lys, højere frame-rate, mindre støj i stakken, større chance for frame med fin seeing.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#9 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 24 jun 2020, 17:14

Hej,

Kan se at ASI462MC nu er klar til salg. Overvejer seriøst om den skal erstatte 224MC. Nogen der spekulere i det samme. Tænker den vil være perfekt til Mars. Meget høj frame-rate, ingen tidsspilde på filterrotation = rigtig mange frames til stakken = detaljer og ingen støj.

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 462mccolor
\Lars
Brugeravatar
morten
.
.
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

#10 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af morten » 25 jun 2020, 09:55

nightsky skrev:
24 jun 2020, 17:14
Hej,

Kan se at ASI462MC nu er klar til salg. Overvejer seriøst om den skal erstatte 224MC. Nogen der spekulere i det samme. Tænker den vil være perfekt til Mars. Meget høj frame-rate, ingen tidsspilde på filterrotation = rigtig mange frames til stakken = detaljer og ingen støj.

Du skal vel kunne skifte mellem IR pass og IR blok filter? Ellers giver den gode følsomhed i IR vel ingen mening.
Man kan vel ikke optage i hele området og regne med at få brugbar farveinformation, og Barlowen vil vel give noget CA når vi skal helt ned i IR? D.v.s. man er nødt til at skille RGB og IR?
Mars kommer sølle 38 grader op. Spørgsmålet er om det er investeringen værd...

M
Tommy Linnerud
.
.
Reactions:

#11 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Tommy Linnerud » 25 jun 2020, 22:02

Jeg prøver meg med denna til kommende marsopposisjon så får vi se om den duger. Hvis ikke er det tilbake til TOA-150B.
20200624_220915.jpg
20200624_220915.jpg (193.87 KiB) Vist 214 gange
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#12 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Jens_Jacobsen » 25 jun 2020, 22:08

Hej Tommy.

Er det en Mewlon 210?
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

#13 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Jens_Jacobsen » 25 jun 2020, 22:09

P.S Hvorfor har du en Ultraport GM2000 i et fast observatorium?
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:

#14 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af nightsky » 25 jun 2020, 22:34

morten skrev:
25 jun 2020, 09:55
nightsky skrev:
24 jun 2020, 17:14
Hej,

Du skal vel kunne skifte mellem IR pass og IR blok filter? Ellers giver den gode følsomhed i IR vel ingen mening.
Man kan vel ikke optage i hele området og regne med at få brugbar farveinformation, og Barlowen vil vel give noget CA når vi skal helt ned i IR? D.v.s. man er nødt til at skille RGB og IR?
Mars kommer sølle 38 grader op. Spørgsmålet er om det er investeringen værd...

M
Der skal et UV/IR blok filter i filterhjulet til RGB. Til IR vil jeg nok prøve noget ekstremt som 900 eller 1.000 long-pass, bare fordi man kan. I IR området er kameraet et almindeligt mono kamera. Jeg vil aldrig lave sekvenser som IR, RGB, IR, RGB... osv på Mars.

På Mars tror jeg ikke det giver meget i forhold til 224MC, men der kommer jo andre planeter. Jeg ser store muligheder med Uranus, Jupiter og dens måner, og Saturn når den dukker op igen, spokes....
\Lars
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

#15 Re: Fotoudstyr til Mars i eferåret

Indlæg af Xplode » 26 jun 2020, 00:20

Jens_Jacobsen skrev:
25 jun 2020, 22:09
P.S Hvorfor har du en Ultraport GM2000 i et fast observatorium?
At det er en UP og ikke monolith er det nok jeg som må ta æren for :D
Tanken er att den er lettere å selge hvis en engang skal bytte den ut og den er selvsagt lettere å håndtere hvis en skulle ta med den ut til f.eks ett starparty, kansje Tommy vil komme på starparty i Danmark til høsten? :D
Besvar