Efterårsferie

Her kan man beskrive oplevelser på astroparties, besøg på astrofarms eller andre astro relaterede udflugter
Besvar
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

Efterårsferie

Indlæg af HOFF » 30 jan 2020, 15:34

Vi er nået til der vi er begyndt at se på vores kommende efterårsferie.
Hvad findes der af mulighedder hvis nattehimmelen måske astronomi skulle vare en lille del af vores ferie.
Umiddelbart skal det nok helst være retning mod varmen. men vi er åben andre mulighedder.
Vi har hørt lidt om mulighedder på gran canaria, men ikke noget vi ved ret meget om.
Mvh Esben
Esben Hoffmann.
I det mørke Sønderjylland.
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Efterårsferie

Indlæg af ClausKAF » 30 jan 2020, 15:36

Mener du ikke Vinterferie? eller planlægger du bare i god tid?
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 30 jan 2020, 15:41

ClausKAF skrev:
30 jan 2020, 15:36
Mener du ikke Vinterferie? eller planlægger du bare i god tid?
Er god nok efterår :-)
Esben Hoffmann.
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 30 jan 2020, 15:57

Så er du jo ude i god tid. Jeg ville downloade Stellarium og "forflytte" mig via dette til jeres lokation f.eks. Gran Canaria og så gå på opdagelse i og omkring den centrale mælkevej, Omega Centauri. 47-Tucane, M80, M4 og MEGET MEGET mere det vrimler med objekter omkring Skytten og Scorpionen. Der var også på et tidspunkt en der beskrev en tur til et observatorie i Grækenland??? hvis I nu kommer knapt så langt (har lige forsøgt at finde tråden, men det lykkedes ikke)
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 30 jan 2020, 16:21

ClausKAF skrev:
30 jan 2020, 15:57
Så er du jo ude i god tid. Jeg ville downloade Stellarium og "forflytte" mig via dette til jeres lokation f.eks. Gran Canaria og så gå på opdagelse i og omkring den centrale mælkevej, Omega Centauri. 47-Tucane, M80, M4 og MEGET MEGET mere det vrimler med objekter omkring Skytten og Scorpionen. Der var også på et tidspunkt en der beskrev en tur til et observatorie i Grækenland??? hvis I nu kommer knapt så langt (har lige forsøgt at finde tråden, men det lykkedes ikke)
Kender godt til Stellarium og bruger det også.
Bruger også Stellarium til vores kommende sommerferie, hvor jeg tænker at de sommer Messier objekter som ikke er så højt i danmark skal fotograferes, når vi er syd på. Og i noget mere mørk nattehimmel.
Det er mere ment som særlige nattehimmel udflugter, museer måske teleskoper som kan besøges.
Jeg syntes ikke google er til så meget hjælp, på de måder jeg lige kan finde ud af at søge på
Esben Hoffmann.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 jan 2020, 17:10

Hvis vejret ellers arter dig, så kan Emberger Alm i Østrig anbefales. Jeg var der for et par år siden.
Hvis I virkelig har lyst til eventyr og en nattehimmel i verdensklasse, så kan jeg varmt anbefale Bliss & Stars i Syd Afrika, har lige været der - en uforglemmelig oplevelse og absolut ikke sidste gang vi tager derned 👍
/Rudi
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 30 jan 2020, 18:06

Rudi skrev:
30 jan 2020, 17:10
Hvis vejret ellers arter dig, så kan Emberger Alm i Østrig anbefales. Jeg var der for et par år siden.
Hvis I virkelig har lyst til eventyr og en nattehimmel i verdensklasse, så kan jeg varmt anbefale Bliss & Stars i Syd Afrika, har lige været der - en uforglemmelig oplevelse og absolut ikke sidste gang vi tager derned 👍
Sommerferien bliver østrig igen igen igen.. Og østrig, kan jeg jo selv bære noget af mit udstyr med.
Men tænker at Syd Afrika sådan lige er i en pris vi ikke lige er med til, eller kræver lidt mere planlægning, ikke at jeg aner hvor det er i syd Afrika, men tænker jeg så også burde komme ud at dykke. mangler at få set en "rettet" hvalhaj
Senest rettet af HOFF 31 jan 2020, 13:14, rettet i alt 1 gang.
Esben Hoffmann.
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 31 jan 2020, 09:23

[/quote]
Sommerferien bliver østrig igen igen igen.. Og østrig, kan jeg jo selv bære noget af mit udstyr med.
Men tænker at Syd Afrika sådan lige er i en pris vi ikke lige er med til, eller kræver lidt mere planlægning, ikke at jeg aner hvor det er i syd Afrika, men tænker jeg så også burde komme ud at dykke. mangler at få set en Brugde.
[/quote]

Brugden findes så vidt vides ikke omkring Afrika (bortset fra Middelhavet), selvom den ses ved Sydamerika og Australien.
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 31 jan 2020, 12:26

outlook skrev:
31 jan 2020, 09:23
Men tænker at Syd Afrika sådan lige er i en pris vi ikke lige er med til, eller kræver lidt mere planlægning, ikke at jeg aner hvor det er i syd Afrika, men tænker jeg så også burde komme ud at dykke. mangler at få set en Brugde.
[/quote]

Brugden findes så vidt vides ikke omkring Afrika (bortset fra Middelhavet), selvom den ses ved Sydamerika og Australien.
[/quote]

Stoler blindt på mine gamle erfarne dykkervenner, kan ikke afvise jeg kan have misforstået, og de mener en hvalhaj.
Men den mangler også at blive set.
Den er god nok, jeg kan bare ikke huske, det var nemlig en hvalhaj vi ledte efter, efter et dyk i Egypten, for et par år siden.
Esben Hoffmann.
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 02 feb 2020, 00:04

Jeg vil klart anbefale Tenerife i stedet for gran canaria - der er meget mere at se og gøre, og det er væsentligt nemmere at køre steder hen hvor øen ikke er forpestet med lys om natten - eksempelvis Teide (fantastisk også om dagen) :)
Brugeravatar
HOFF
Reactions:

Indlæg af HOFF » 02 feb 2020, 08:32

jakob1234 skrev:
02 feb 2020, 00:04
Jeg vil klart anbefale Tenerife i stedet for gran canaria - der er meget mere at se og gøre, og det er væsentligt nemmere at køre steder hen hvor øen ikke er forpestet med lys om natten - eksempelvis Teide (fantastisk også om dagen) :)
Tak for info @jakob1234
Jeg kan se der er mulighedder for nogle astro udflugter på gran canaria, er du viden om der er noget tilsvarende på Tenerife?
Mvh Esben
Esben Hoffmann.
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 05 feb 2020, 22:11

Hvis du mener "guidet" tur - så LAD VÆRE. Tag selv bilen op til teide på tenerife og skyd løs i stedet for at betale uhyrlige summer for at en eller anden "hat" spilder din tid i 1½ time.

Men, ja det reklameres der for på begge øer.

Forstå mig ret, det er 100 gange bedre hvis du selv tager afsted og har tid og ro.

Teide er supernem at køre op i, og der er MASSER af fede lokationer du kan skyde nightscapes ved. Mine personlige planer til næste besøg er:

Den meget lange lavalandevej

Granulat udgravnings stedet som er lukket (obsidian stikker op ad jorden i orange granulat, det ser temmeligt fedt ud)

Observatoriet på bjergryggen

Den store og meget centrale "caldera" sten ved visitors center

osv osv osv.

:)
Besvar