Lidt fra la Palma

Her kan man beskrive oplevelser på astroparties, besøg på astrofarms eller andre astro relaterede udflugter
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Lidt fra la Palma

Indlæg af Lindhard » 22 mar 2020, 19:31

Som tidligere nævnt var Viggo Pedersen, Jens Jacobsen og jeg en tur på La Palma i februar.

Vi havde lejet os ind på Athos Star Campus, og da der ikke var andre den uge, havde vi det hele for os selv.

Athos Star Campus.jpg
Athos Star Campus.jpg (488.48 KiB) Vist 115 gange
Udsigt ud over Star Campus. Observatoriet ses oppe til højre.

Vi ankom den første aften ved 20-tiden, og kort efter så vi hestehovedtågen visuelt uden filter i både 25” Dobson og en C-11. Så var vi ligesom i gang.

Vi ville se en masse og havde rigtig mange ting på programmet, men der var selvfølgelig meget, vi ikke nåede.

Vi så frem til 7 supernætter, men der kom så lige en sandstorm i vejen,

støv2_Fotor.jpg
støv2_Fotor.jpg (89.74 KiB) Vist 115 gange
Ørkensand i luften. Foto Viggo.

så det blev kun til 4. Og så er man nok altid overoptimistisk med hensyn til, hvad man kan overkomme.

Vi havde lejet en 25" Dobson , en C-11 og stedets observatorium plus diverse okularer, bl..a et Nagler 31 mm...

Jeg benyttede fortrinsvis observatoriet. Jeg er vant til mit skydetagsobservatorium herhjemme, men det kunne jo være sjovt at prøve, om det var bedre med et kuppelobservatorium.

kikkerter_Fotor.jpg
kikkerter_Fotor.jpg (90.64 KiB) Vist 115 gange
Observatoriets kikkerter. Foto Viggo.

Observatoriet rummede en C-14 og en 7” refraktor, hvis fulde navn er Astro-Physics 175mm f/8 StarFire EDF Triplet Apochromatic Refraktor, monteret ved siden af hinanden på en 10Micron G 3000 opstilling i en kuppel, som kun lige gav plads til en eller to observatører.
I underetagen var der et kontrolrum til brug for astrofotograferne, men det havde vi ikke lejet med.

Det hele var fuldautomatisk, kuplen kørte med rundt, når jeg kørte med kikkerten, og hvis jeg pludselig skiftede fra øst til vest, ræsede kuplen med – ikke helt lydløst, for nu at sige det mildt.

Kai og kontravægten_Fotor.jpg
Kai og kontravægten_Fotor.jpg (99.88 KiB) Vist 115 gange
Kai og kontravægten. Foto Viggo.

Men det hele fungerede uden problemer - næsten da, for sådan en G 3000 har en lang aksel med store kontravægte, som også kører rundt inde i kuplen og rydder, hvad der er vejen, herunder observatørhoveder… det var meget tæt på adskillige gange, og det sagde også gok en enkelt gang, heldigvis lige omkring, hvor kikkerten skulle standse, så den var nede i lav fart, da sammenstødet skete. Ingen uoprettelige skader.

Trods sandstorm nåede vi at se en utrolig masse ting, og da jeg efter godt råd fra Jens kiggede i C-14’eren og havde mit kamera monteret på refraktoren, fik jeg også taget næsten 400 billeder. Det var meget nemt: når jeg havde et objekt i feltet, rakte jeg bare ud og trykkede på udløseren på kameraet, som så tog et et-minuts billede, for det meste med ISO 6400.

Efter en spændende uge nåede vi hjem igen, lige inden alle corona-problemerne tog rigtig fart.

Jeg kan anbefale andre at tage en sådan tur, og jeg tør også anbefale stedet. Alt var i orden og klappede perfekt. Alt udstyr var tip-top og vores vært Kai v. Schauroth var yderst hjælpsom og klarede alle problemer – undtagen sandstormen.

(Jeg blev faktisk helt glad for den der StarFire refraktor. Den ville passe fint ved siden af min egen 14” hjemme i haven. De laves ikke mere, men jeg så på nettet, at Baader havde en enkelt tilbage og spurgte, om jeg kunne købe den. Jo da, intet problem, jeg kunne få den for kun 28.500 euro plus fragt. Det må så lige vente til efter den første…)

Nu kan der så gå en masse tid med at gå observationerne igennem. Jeg talte mine indtryk ind på en diktafon, medens jeg kiggede i kikkerten og indtalte selvfølgelig oplysninger om objekt, tid, fotos etc. Så det hele kan kombineres her bagefter.

Desværre viser det sig, at det, der forekom ganske logisk dernede, ikke nødvendigvis virker på samme måde herhjemme, så der er en del arbejde med at fastlægge, hvad jeg ser på, og hvilke billeder, der hører til hvor.

Nå, tiden skal jo gå med noget, og eftersom de kommende ferier og udlandsture er aflyst i disse for vort land så alvorlige tider, er det fint nok at sidde med de gode minder.

Det er overraskende, hvor meget jeg fik med på et-minuts-optagelserne. Jeg skruede enkelte gange op for ISOen ved nogle svage objekter, men ellers var 6400 ganske fint.

Her er lige nogle smagsprøver, alle med ISO 6400

Lindhard deep field_Fotor.jpg
Lindhard deep field_Fotor.jpg (169.75 KiB) Vist 115 gange

Her er galaksen NGC 4889 i midten.

4889-kort_Fotor.jpg
4889-kort_Fotor.jpg (76.47 KiB) Vist 115 gange

Der er på et minut kommet mere end 50 andre galakser med på billedet. Tæl selv efter. De blænder måske ikke, men alligevel.

Jeg havde en meget lang liste over planetariske tåger, jeg skulle se.

Abell 12_Fotor.jpg
Abell 12_Fotor.jpg (100.43 KiB) Vist 115 gange

En af dem var Abell 12, som ligger lige ved siden af stjernen Mu Orionis, hvilket gør det meget vanskeligt at se den visuelt. Det lykkedes da vistnok heller ikke (man synes jo altid at…), men den kom med på billedet uden problemer.

Flere af kronhjortene fra den sydlige himmel dukkede op over bjergene i løbet af natten, bl.a.

omega cent_Fotor.jpg
omega cent_Fotor.jpg (90.38 KiB) Vist 115 gange
Omega Centauri og

centaurus a_Fotor.jpg
centaurus a_Fotor.jpg (67.34 KiB) Vist 115 gange
Centaurus A.

Og så så jeg supernovaen i NGC 4636.

ngc4636+2020ue_Fotor.jpg
ngc4636+2020ue_Fotor.jpg (198.44 KiB) Vist 115 gange
2020ue fra nettet.jpg
2020ue fra nettet.jpg (129.29 KiB) Vist 115 gange
søgekort fra nettet.