NGC-IC Photographic Catalogue Japan 2009

Liste over astronomi relaterede bøger.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

#1 NGC-IC Photographic Catalogue Japan 2009

Indlæg af Lindhard » 14 jul 2020, 12:53

NGC-IC Photographic Catalogue

To Japanere, Shigemi Numazawa og Nanayo Wakiya fra Japan Planetarium Laboratory, som åbenbart har udgivet en række astrobøger med forskelligt indhold, har også udgivet en bog med billeder af samtlige NGC-objekter og IC-objekter, 13.226 i alt.

Bogen, der på 720 sider i A4-format, er udgivet i Japan på forlaget Seibundo-Shinkosha i 2009 med ISBN 978-4-416-20926-4. Den koster ¥ 12.000 plus forsendelse mv. (1 yen er ca. 6 øre).

Rent tilfældigt så jeg omtalen af denne bog et sted på nettet, og bestilte den online hos Amazon i Japan.

Derovre er det hele effektivt, så alt det her med import og dansk moms og den slags klarede Amazon og GLS, de opkrævede momsen ved bestillingen og så kørte det hele på skinner. Jeg bestilte den 6. maj om aftenen, bogen blev afsendt den 7. maj og landede på skrivebordet den 11. maj lidt over middag.

jap1.jpg
jap1.jpg (365.95 KiB) Vist 240 gange

Det er en meget flot bog. Den er indbundet i sort med sølvtryk i relief, har et solidt smudsomslag og kommer i en kassette af hårdt pap. Vægten er beskedne 2,7 kg.

jap5.jpg
jap5.jpg (449.56 KiB) Vist 240 gange

Bogens tekst (24 sider), som er på både japansk og engelsk, giver en kort introduktion til katalogerne og arbejdet med bogen, men resten af bogen består af sort/hvide billeder af objekterne.

jap2.jpg
jap2.jpg (262.07 KiB) Vist 240 gange

Billederne kommer fra POSS-2, Palomar Observatory Sky Survey, og der er tyve billeder på hver side.

jap3.jpg
jap3.jpg (375.93 KiB) Vist 240 gange

Billederne er derfor ret små og beskrivelsen (på engelsk) indskrænker sig til de sædvanlige standarddata som navn(e), koordinater, magnitude og størrelse. Billederne er pænt trykt på mat papir, og objekterne er nemme at se.

Hvad skal man så med bogen?

Jeg havde egentlig forestillet mig, at den også kunne være med ved kikkerten, somme tider ville det være fint at kunne tjekke, om den lille grå plet man kigger på, nu er aflang lodret eller vandret. Men det egner bogen sig ikke til.

Det er heller ikke en bog til videnskabeligt brug, den er nok nærmere en ”Den-MÅ-jeg-ha’” billedbog, men har man brug for tjekke sine fotos eller vil man bare gerne se, hvordan de forskellige objekter ser ud, er den ganske brugbar. Bogens force er, at alle objekterne er samlet.

Sidst i bogen er der et lille afsnit med helsides billeder (også S/H) af udvalgte områder som Cirrus tågen og Nordamerika tågen, men dem kan man se så mange steder.

PS. Et par uger senere kom der ¥ 41 tilbage fra forlaget. De havde opkrævet lidt for meget i afgifter…
mvh
Lars
Viggo T
.
.
Reactions:

#2 Re: NGC-IC Photographic Catalogue Japan 2009

Indlæg af Viggo T » 14 jul 2020, 15:12

So ein Ding- und so weiter. Tak for tippet.
Mvh Viggo.
Besvar