2,5/3,0 meter sokkel - isokern/??

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

2,5/3,0 meter sokkel - isokern/??

Indlæg af DrawsACircle » 30 jun 2019, 23:46

Jeg er ved at tegne/planlægge/budgettere et observatorium på loftet i min garage.
Selve soklen har jeg overvejet at lave af isokern elementer a’la disse https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -317201340 limet/hægtet sammen med armering.
Isokern soklen placerer jeg på en støbt sokkel på 500x500x900.
Inden jeg går i gang, er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på, eller er det lige ud af landevejen i forhold til styrke etc.? Det virker umiddelbart til at være en rimelig stabil konstruktion.
Mvh.
Keld Henningsen
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: 2,5/3,0 meter sokkel - isokern/??

Indlæg af Xplode » 01 jul 2019, 01:31

Jeg vil anbefale deg å bruke gjengestag i hjørnehullene for å dra sammen blokkene.
Gjengstagene burdes festes i betongen på en god måte, ved skjøting av gjengestag husk å bruk gjengelåsing så dem ikke kan skrus løs i etterkant hvis du skulle finne på å bruke dem til å feste ei stålsøyle på toppen.
Hjørnehullene burde fylles med sand så du unngår vibrasjoner i dem.

Gjengestagene burde være ganske grove, f.eks M16.
2m lengder kan ofte skaffes hos steder som selger stål, aluminium etc mens Biltema eller lignende ofte kun har 1m lengder og noen ganger veldig høyre priser i forhold.

Evt om du har utstyr til det kan du kansje gjenge armeringsjern for å få helt riktig lengde uten skjøting.
DrawsACircle
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 01 jul 2019, 12:53

Jeg har 12mm kamstål/tentorstål på budgettet, de fås i 6 meters længder, et i hvert hjørne, gevind i toppen så jeg kan spænde hele arrangementet sammen - retter det til 16mm.
Der monteres en tyk metalplade på toppen som jeg efterfølgende kan montere overgangen til min HEQ5 montering - jeg har et par Peugeot 106 bremseskiver liggende, vil lige tjekke om de eventuelt kan bruges til noget fornuftigt :D
Hele arrangementet kan efterfyldes med sand for at fjerne eventuelle problemer med egensvingninger/vibrationer (arbejder i vindindustrien, kender kun alt for godt til tårne der svinger lystigt)
Mvh.
Keld Henningsen
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 01 jul 2019, 18:57

Hej - spændende projekt.
- Hvordan forestiller du dig din "skorsten" skal isoleres fra gulvet i garagen?
- Husk at diameteren bestemmer konstruktionens stivhed, massen påvirker egen frekvensen som du også selv siger :) Jeg ville vente med sandet indtil jeg så om der faktisk var et prolem.

Super fornuftigt at spænde godt sammen i hjørnerne, lav eventuelt en kraftig stålrammen til top og bund som dine gevind stænger går igennem og kan spændes ned på.
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
DrawsACircle
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 01 jul 2019, 19:44

Ja, og umiddelbart en halvering af udgifterne i forhold til at bygge et nyt “on ground” observatorium ;)
Umiddelbart vil jeg grave ud og fylde hullet med støbemix, stængerne skal ned i betonen. Derudover eventuelt en stålplade i bund og top som du også nævner.
Der er ingen aktivitet i garagen, så ingen vibrationer fra den kant.
Jeg er doven anlagt, så sandet kommer kun i hvis det viser sig at være nødvendigt.
Inspirationen kommer fra bla. Rudi, NightSky og woolbrig på CloudyNights.com: https://www.cloudynights.com/topic/4783 ... -underway/
Selve kassen bliver 2,4x2,4x2,0, garagen har et rum på 6m2 som jeg med tiden laver om til isoleret og opvarmet kontrolrum.
Senest rettet af DrawsACircle 01 jul 2019, 20:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Keld Henningsen
DrawsACircle
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 01 jul 2019, 19:52

Jeg er vist sprunget over et par af woolbrigs posts på cloudynights, han gør jo det jeg spørger om i ovenstående :lol:
Mvh.
Keld Henningsen
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 11 okt 2019, 19:05

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at vi hos TOC har taget ideen med at bruge isokernelementer til kikkertsokkel til os.
Vi har dog valgt at grave ud og støbe et fundament, som isokernerne stilles på.
Hvis man ikke graver ud, så skal blokken, som elementerne stilles på, selvfølgelig være ret tung. Derudover kan man tilstræbe, at opstillingens tyngdepunkt kommer til at ligge i midten af soklen, så den ikke udsættes for et konstant træk i en bestemt retning.

Ideen med at anvende gevindstykker i hjørnehullerne eller armeringsjern er fin.
Jeg vil følge dit projekt. Held og lykke med det.

Sådan har vi gjort:
https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... ost-321797

mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Besvar