Jeg modtager så filteret og ligger hurtigt mærke til at kanten på filteret er belagt/malet med et sort materiale. Jeg undre mig lidt over dette, da mit HA filter ikke har nogen belægning, og tilmed har en pil som viser hvordan filteret skal vende. De to filtre ligner så slet ikke hinanden på kanten! Jeg skriver lidt med Ole/Xplode og vi bliver enige om at det nok er bedst at tage lidt billeder og spørge Baader. Så jeg sender dem en mail med de billeder som i kan se nedenfor.
Baader svare følgende:
"Hello Per,
when inspecting the dielectric coatings from both sides it could be that this is a filter of our production.
However - we never paint the rim of the filter. Maybe the customer had done so because he thought he could improve the retro-reflection issue with other optical surfaces in the direct vincinity of the filter.
Conclusion: the filter is not in original condition - even if it were manufactured by us.
Possibly you still did strike a good deal - only imaging will show"
Min mistanke forstærkes nu (kunden hos FLO kunne have indleveret et andet filter, for derfor at få et 4.5nm OIII filter) jeg forwarder denne mail til FLO og de skriver følgende tilbage:
"Hi Per
We did miss the blackening of the edges but the filter is the correct filter Per. The blackening will not cause any problems with the filters performance but if you have any issues with it we will happily take it back"
Det er selvfølgelig fint at de gerne vil tage filteret tilbage, men hvis "bare" det er en modifikation er det jo okay med den kant, den hjælper jo mod reflektioner osv. Men jeg synes bare det ser for "prof" ud til at være en modifikation af en kunde. Kan dette være et helt andet filter, i dårligere kvalitet? Er der nogen af jer som kender filtre med denne belægning på kanten? Jeg kender simpelthen ikke nok til filtre til at vurdere, og hvordan kan FLO vide om dette i virkeligheden er det korrekte filter som de skriver?
Jeg har taget billeder med filteret og regner med at få kigget på dem i aften, så kan vi i det mindste bekræfte om det overhovedet er et OIII filter (tror jeg da)