Nybegynder søger råd/hjælp

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskutioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående katagorier.
Astrojensen
Reactions:

Re: Nybegynder søger råd/hjælp

Indlæg af Astrojensen » 09 feb 2018, 14:58

Vil det så sige at man skal købe et okular til hver bestemt forstørrelse
Ja, medmindre man køber et okular med variabel brændvidde, et zoomokular.
så som du beskriver jo mindre mm okular jo længere væk og jo større jo tættere på? Så fx 80 mm til månen og 1.6 mm er vel det max teleskopet tillader?
Nej, det er fuldstændig forkert. Man vælger okular (og dermed forstørrelse) efter hvor stort man ønsker at se objektet og hvor lysstærkt, det er. Nogle objekter er meget store og fylder meget i synfeltet, så man må bruge okularer med lang brændvidde (f.eks. 40mm), selvom de er meget langt væk, såsom f.eks. visse galakser, gaståger, etc. Månen derimod er lysstærk, det samme er planeterne, og de har mange detaljer, der ligger på grænsen til, hvad teleskopet kan vise, så man må bruge høj forstørrelse for at se dem, og dermed altså bruge okularer med kort brændvidde, f.eks. et 10mm. Om teleskopet tillader brug af et 1,6mm okular afhænger fuldstændig af teleskopet, objektets lysstyrke og hvor rolig luften er. De fleste objekter ses bedst med lav til middel forstørrelse.
men når der så står magnification x36 hvad mener de så med det? er det fordi at den 28mm okular der følger med giver en forstørrelse på x36?
Jep. Men teleskopet er naturligvis ikke begrænset til de 36x.
okular projektion er vel bare man sætter flere okularere oven på hinanden måske,
Nej. Det er når man projicerer okularets billede ind i et kamera (og vel at mærke, når kameraet ikke har et eget objektiv. Har det det, kaldes metoden for afokal projektion).
Godt nok bor jeg i en mindre by med en masse lys, men mine forældre bor kun et par kilometer væk på en gård hvor der er helt mørk , har godt læst mig til at der ikke på være noget forstyrrende lys overhovedet.
Lysforurening er kun et problem, hvis man vil observere lyssvage objekter. Det har ikke den ringeste betydning, hvis man vil observere Månen og planeterne.

Thomas, Bornholm
olna
Reactions:

Indlæg af olna » 10 feb 2018, 00:51

Eyepiece calculator tool er fin til det. https://trackthestars.com/eyepiece-calculator-tool/
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 feb 2018, 08:11

@olna: der er ingen tool på den side du linker til? Jeg kikker på iPhone, siden kræver måske PC adgang?
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
olna
Reactions:

Indlæg af olna » 10 feb 2018, 17:38

ja, jeg kan heller ikke få det til at virke på smartphone, kommer kun til FAQ.
olna
Reactions:

Indlæg af olna » 10 feb 2018, 17:45

trackthestars.jpg
trackthestars.jpg (130.03 KiB) Vist 218 gange
det skulle gerne se sådan ud.
JonasHenriksen
Reactions:

Indlæg af JonasHenriksen » 14 feb 2018, 20:16

John skrev:
09 feb 2018, 13:49

Her er indledningen til Jesper Sørensens bog "astrofoto" skrevet i 2008, men som stadig er en guldgrube for den som gerne vil i gang med astrofotografering. Jeg har selv den trykte udgave som der er læst og bladret i mange gange. Bogen kom i begrænset oplag, men den kan heldigvis stadig downloades kvit og frit på hans hjemmeside: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html Jeg tror faktisk du kan få svar på alle dine spørgsmål der og ellers spørger du bare her på forum!
Jo tak John det vil jeg da se nærmere på.
Besvar