Optimalt f-forhold til ASI290

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Optimalt f-forhold til ASI290

Indlæg af Jens_Jacobsen » 15 mar 2019, 17:28

Hejsa.

I forbindelse med vores månemosaik projekt, har Michal og jeg haft en snak om hvor meget forstørrelse der skal til for at give det bedste resultat med C14 og ASI290MM kamera.
Se denne tråd for dette: viewtopic.php?f=20&t=1218

Her fremhæver Michal at man med ASI290MM i primærfokus på C14, burde være optimalt samplet, og ikke have behov for yderligere forstørrelse.

Alligevel viser erfaringen og vel også "best practice" at det bedste resultat opnås med en vis yderligere forstørrelse, gerne en 2X Barlow, Powermate etc.

Se f.eks disse to ryg-mod-ryg optagelser:

Billede

Og i primærfokus:

Billede

Begge billeder er taget i løbet af kort tid.

Også en hurtig surf på nettet giver tilsvarende information, f.eks her hos Christopher Go: http://jupiter.cstoneind.com/

Damian Peach er ikke så flink at skrive hvilket optisk setup han bruger, desværre. Men der er flere tråde på CN, som beskriver det samme:

https://www.cloudynights.com/topic/6060 ... rn-please/

Nemlig at selv om det optimale f-forhold for en ASI290 ligger omkring f/10-12 stykker, vælger de fleste at køre op til omkring f20?

Så hvordan kan det være at vi gør det? (ud over at det giver et bedre billede?) når matematikken ikke understøtter det forøgede f-forhold?

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Optimalt f-forhold til ASI290

Indlæg af nightsky » 15 mar 2019, 18:10

Hej Jens

Jeg syntes fint matematikken følger de praktiske erfaringer.

Med en C14
DSO - mest mening at bruge på Airy disc størrelsen.
Ved 520nm er Airy disc diameter 0,73576" - så minimum sampling hvor Airy disc er spredt over 2x2 pixels -> 0,36788" pr pixel
ved f/10 arbejdes der ved 0,17" pr. pixel altså 2 x bedre end minimum. :P
ved f/20 arbejdes der ved 0,08" pr. pixel altså 4 x bedre end minimum. :P

Planet og dobbeltstjerne vil jeg mene det er bedst at se på Dawes limit.
Dawes limit er 0,33" for C14, så minimum sampling hvor det mødes med 2x2 pixel -> 0,165" pr pixel
ved f/10 arbejdes der ved 0,17" pr. pixel altså ikke helt ved minimum. :cry:
ved f/20 arbejdes der ved 0,08" pr. pixel altså 2 x bedre end minimum. :P

Når der stables mange frames vil der ske noget interpolation og det gør nok at materialet er bedre at arbejde med på computeren.

Hvis man sammenligner de to billeder heller jeg også til at der reelt nok ikke er mange flere detaljer. Det ser meget bedre ud, mere blød.

På min 10" er den optimale opløsning ved 520nm 0,13" pr. pixel i rimelig seeing, hvor Dawes limit er 0,46", altså en sampling på ca. 3,5 af Dawes limit. Ud fra rigtig mange planetoptagelser ved jeg det giver det bedste reultat.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 15 mar 2019, 22:21

Hej Lars.

Enig, det giver "mere" hvis man oversampler noget mere end blot de 2x Nyquist foreskriver som strengt minimum ved overflader, dvs sol, måne og planeter. Ved DSO er det en anden sag.

Se f.eks blot denne sæson's resultater på ALPO-Japan:

http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk19/j190310z.htm

Alle ser ud til at bruge ASI 290 nogle enkelte 174'eren. Men så godt som alle ligger på f/20 selv om Nyquist egentligt siger at f/10 er ok til ASI 290'eren. Her er altså et eksempel på at best practice ikke følger den strengt matematiske beregning...
mvh
Jens
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 15 mar 2019, 23:13

Kode: Vælg alt

Her er altså et eksempel på at best practice ikke følger den strengt matematiske beregning...
Det er vel også især et spørgsmål om best result...
mvh
Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 mar 2019, 10:10

Hej Lars.

Du har ret, best result er nok en bedre betegnelse...
mvh
Jens
Besvar