En sammenligning af ES 82 graders og Naglere

Generelt om okularer.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

En sammenligning af ES 82 graders og Naglere

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 mar 2019, 10:23

Hejsa.

Sidste mandag havde Michal taget "godteposen" med nyindkøbte Explorer Scientific okularer med over til Egeskov Obs. Jeg har selv et 30 mm 82 graders, som jeg er meget glad for. Derfor var det spændende at se i Michal's 24, 14 og 8,8 mm okular i samme serie. Jeg benyttede lejligheden til at sammenligne med Nagler 22 T4 Nagler 12 mm T4 og Nagler 9 mm T6.

Først skal det siges at fremtoningen og finish på ES okularene er helt i top, der er ikke noget at komme efter.
Vi prøvede med tre forskellige teleskoper, en 5" f/5 Jaeger, en 4"/f10 Vixen Achro (japaner ikke kineser) og min C14 i primærfokus.

På Jaegeren har jeg længe været glad for 30 mm'eren, da den giver et helt fantastisk billede, ca 20x og et enormt felt. Og den kan snildt vise DSO'er, f,eks anes næsten spiralarmene på M51(det bilder jeg mig ihvertfald ind) og ugletågen er fin. Jeg må her tilstå at 24 mm okularet er et bedre match, og det giver et bedre billede end 22 Nagler. Det er som om at ES okularene er bedre med det krumme felt. De små okularer er mere jævnbyrdige, men 5"eren er måske ikke lige en man bruger op til 200x og på dobbeltstjerner. Her var det naturligt at bruge 4" Vixen kikkerten, som jo er en traditionel "lang" linse. På dobbeltstjerner er både 8,8'eren og 9 mm T6 rigtigt gode, subjektivt er skarpheden af diffraktionsringen en anelse bedre i Nagleren. Men det kan lige så godt være luften og linsens afkøling... Meget subjektivt.

En sammenligning af 14 mm ES og 12 mm Nagler er også meget jævnbyrdig. Måske forekommer baggrunden en anelse mørkere i Nagleren, men den forstørrer jo også mere.

På C14'eren var det dog et andet billede. Her kiggede vi på Månen. ES okularene, især 30 mm'eren og 24 mm'eren viste nogle underligt gule rande hvor månen træder ud af synsfeltet. Randskarphenden i ES okularene var heller ikke helt så god i ES'erne som i f.eks 22 mm Nagler. Men Nagleren lider så en del af "kidney-bean" effekten på C14'eren. Ingen af dem kan sammenlignes med mit 35 mm Panoptic, som virkeligt passer godt sammen med C14'eren..

Jeg tror jeg skal have fat i en ES24 82 graders til mine wide field refraktorer.

Jeg har en fornemmelse af at ES okularene kan være mere optimeret til en Newton, f.eks omkring 8-10-12" omkring f/4? Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?
mvh
Jens
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Re: En sammenligning af ES 82 graders og Naglere

Indlæg af Natteravnen » 16 mar 2019, 17:31

Jens_Jacobsen skrev:
16 mar 2019, 10:23

Jeg tror jeg skal have fat i en ES24 82 graders til mine wide field refraktorer.

Jeg har en fornemmelse af at ES okularene kan være mere optimeret til en Newton, f.eks omkring 8-10-12" omkring f/4? Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?
Hej Jens.

Tak for den fine lille rapport. :)
Televue har virkelig fået en konkurrent i ES og når priserne sammenlignes, er det meget tillokkende at kaste sig over ES-serien.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om ES er optimeret til Newton teleskoper da jeg kun ejer et ES. Dette har jeg til gengæld brugt en del i både min titommer og fjortentommer.
Min noget sparsomme erfaring (ihvertfald med det ene okular jeg har) her tyder meget på at man skal være varsom med bare at investere i ES, dels fordi de har den vægt de nu har og her er min titommer godt belastet i okularudtrækket - fjortentommeren klarer det noget bedre. Så det er betinget af hvilken fokuser der er monteret på sin Newton.

Mit ES kræver megen backfokus og da de fleste Newton kun klarer små 50mm vandring, skal man vælge den korrekte extender og med en coma corrector fra Baader, får man lidt arbejde med at 'skifte rundt' og 'skrue af', hvis man anvender andre mærker udover ES.
Jo mere man flytter et okular på over et kilo længere væk, desto større udfordringer med den optiske akse og her er jeg ikke fortaler for disse 'støbejernsokularer'.

Dette er min egen erfaring med det ene jeg har og umiddelbart synes jeg ikke ES er nøje afstemt til Newton modeller. jeg har mere coma i mit ES 17mm end i min 35mm Panoptic.

Hilsen
Jens
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 16 mar 2019, 18:40

Natteravnen skrev:
16 mar 2019, 17:31

Mit ES kræver megen backfokus og da de fleste Newton kun klarer små 50mm vandring, skal man vælge den korrekte extender og med en coma corrector fra Baader, får man lidt arbejde med at 'skifte rundt' og 'skrue af', hvis man anvender andre mærker udover ES.
Jo mere man flytter et okular på over et kilo længere væk, desto større udfordringer med den optiske akse og her er jeg ikke fortaler for disse 'støbejernsokularer'.

Hilsen
Jens
Nej, ES okularerne kræver MEGET LIDT back focus. Back focus er et udtryk for, hvor meget af teleskopets lysgang, der er stikker udenfor okularudtrækket, når dette er skruet helt ind. Jo mere, der stikker udenfor, desto mere back focus har teleskopet til rådighed. Refraktorer har ofte meget, da de er bygget til at kunne bruge en zenithdiagonal; newtons har ofte mindst af alle teleskoper, da man ikke skal kunne bruge en stjernediagonal.

Jo længere, man skal skrue okularudtrækket INDAD MOD OBJEKTIVET for at nå fokus, desto mere back focus bruger tilbehøret altså. En binoviewer bruger rigtig meget back focus, det samme gør en 2" diagonal, begge omkring 110mm.

Så når ES okularerne fokuserer med okularudtrækket LÆNGERE UDE end Televue okularerne, så er det fordi de bruger MINDRE back focus, end Televue okularerne.

De fleste kan ikke finde ud af at bruge udtrykket korrekt, eller har misforstået det, hvorfor der hersker almindelig forvirring omkring det. Begrebet stammer fra fotografering, hvor det betegner afstanden mellem et objektivs bagerste kant og fokusplanet.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 mar 2019, 18:45

Netop.

På min 5" kan ES'erne nå fokus med min store 2" Baader glasdiagonal, det kan Naglerne ikke. Og 5"eren har glæde af den ekstra glasvej.
mvh
Jens
olafsen
Reactions:
Geografisk sted: 3 die fra solen

Indlæg af olafsen » 16 mar 2019, 19:13

Hej,

Samme dag som Michael, modtog jeg et 30 mm. også ES 82 grader, jeg var godt nok heldig og kunne se lidt i okularet samme aften, men dog hjemmefra hvor jeg har en del lysforurening. Alligevel var jeg imponeret, jeg går efter low power, for man kan som Jens skriver, faktisk kan se selv DSO og så gå til et mindre okular. Nå men foreløbig alt for lidt afprøvning herfra.

I mellemtiden har jeg så fået et nyt teleskop, det er ikke rigtigt afprøvet, da vejret ikke har været godt, men jeg har prøvet at sætte ES 82/14 mm. i og finde noget i omgivelserne, det lykkedes og med en skarphed, der næsten fik mig til at glemme at trække vejret.

Jeg afventer noget godt vejr, så vil jeg tage til et af mine mørke steder.
mvh/Henning
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 16 mar 2019, 21:38

Jens_Jacobsen skrev:
16 mar 2019, 18:45
Netop.

På min 5" kan ES'erne nå fokus med min store 2" Baader glasdiagonal, det kan Naglerne ikke. Og 5"eren har glæde af den ekstra glasvej.
Sjovt du nævner det. Min store 6" f/8 akromat yder også betydeligt bedre med min 2" Baader prismediagonal, end med min 2" Baader spejldiagonal, eller helt uden diagonal. Dette bemærkes naturligvis især ved højere forstørrelser på 150x eller mere. Som deep-sky teleskop er den forbløffende kraftig.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 mar 2019, 22:45

Man skal ikke undervurdere en 6" linse. Den lægger godt fra land!
Og man er ikke i tvivl når man ser igennem den store 2" prisme. Farverne er betydeligt bedre samlet.
mvh
Jens
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 17 mar 2019, 20:53

Astrojensen skrev:
16 mar 2019, 18:40
Nej, ES okularerne kræver MEGET LIDT back focus. Back focus er et udtryk for, hvor meget af teleskopets lysgang, der er stikker udenfor okularudtrækket, når dette er skruet helt ind. Jo mere, der stikker udenfor, desto mere back focus har teleskopet til rådighed. Refraktorer har ofte meget, da de er bygget til at kunne bruge en zenithdiagonal; newtons har ofte mindst af alle teleskoper, da man ikke skal kunne bruge en stjernediagonal.

Jo længere, man skal skrue okularudtrækket INDAD MOD OBJEKTIVET for at nå fokus, desto mere back focus bruger tilbehøret altså. En binoviewer bruger rigtig meget back focus, det samme gør en 2" diagonal, begge omkring 110mm.

Så når ES okularerne fokuserer med okularudtrækket LÆNGERE UDE end Televue okularerne, så er det fordi de bruger MINDRE back focus, end Televue okularerne.

De fleste kan ikke finde ud af at bruge udtrykket korrekt, eller har misforstået det, hvorfor der hersker almindelig forvirring omkring det. Begrebet stammer fra fotografering, hvor det betegner afstanden mellem et objektivs bagerste kant og fokusplanet.

Thomas, Bornholm
Uanfægtet fortolkning, så er det vigtigt der ikke er forskel, afhængig af AFOV i ES modellerne i en sammenligning. Induktion er den slagne vej til fejlfortolkning.

Jens
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 17 mar 2019, 21:40

Natteravnen skrev:
17 mar 2019, 20:53

Uanfægtet fortolkning, så er det vigtigt der ikke er forskel, afhængig af AFOV i ES modellerne i en sammenligning. Induktion er den slagne vej til fejlfortolkning.

Jens
Undskyld, men den forstod jeg altså ikke.

Thomas, Bornholm
Besvar