Abell 1377 og venner.

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Viggo T
Reactions:

Abell 1377 og venner.

Indlæg af Viggo T » 16 mar 2019, 22:49

Det er galaksetid her inden Solen for alvor begynder at genere. Specielt interessant er det af jage Abell- og Zwicky galaksehobe. For de flestes vedkommende kan de kun fanges med fotogrej. Men visuelt går det også for de klareste medlemmers vedkommende.
Lige nu står Abell 1185, 1228, 1367 og 1656 fornuftigt højt på himlen lige før og efter midnat. Bevæbnet med en mørk himmel, en 8-10" kikkert og en god adaptation af øjnene skulle det være muligt at se enkelte af hobenes medlemmer. Bevares, kun som meget små og svage uldne klumper. Men tanken om deres afstand gør jagten interessant. Hvad kan jeg se?
Og så er der jo også historien om galakser, galaksehobe, superhobe og mørkt stof.
Fotografisk er det en anden snak. Med relativt beskedent udstyr kan man fange masser af galaksehobe med myriader af medlemmer.
Nedenstående billede er taget med en 15 cm kikkert, ATIK 460EX kamera og guidet med HEQ5Pro. Det består af 13 billeder a 300 sekunder. Selv om jeg har median stacket billederne kan man godt se satellit spor. Satellitter er der efterhånden mange af. Og det siges der kommer endnu flere med 5G. Det må vi sgi ikke håbe.
Billedet er med vilje gjort lidt vel lyst, så man kan se de mange svage galakser. Der er heller ikke gjort noget ved de enkelte frames, som har lidt skyer.
Selve hoben er lige under den klarest stjerne. De fleste af de andre galakser i feltet er forgrundsgalakser.

Autosave. Median stack.  z.jpg
Autosave. Median stack. z.jpg (204.72 KiB) Vist 113 gange
mvh Viggo

Billedet er lidt komprimeret.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Abell 1377 og venner.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 mar 2019, 12:10

Hej Viggo

Dejligt billede. Det tog lidt tid før det gik op for mig at nord er nedad. Det må være en eftervirkning fra Namibia!

Fantastisk at man kan få så mange galakser ind i et felt, og hoben står jo glimrende lige p.t Jeg tror jeg skal prøve den med C14+reducer og Moravian.

Når du skriver 150 mm teleskop, så er det vel LichtenKnecker FFC? Jeg er meget betaget af hvor rent den afbilder de store stjerner, ikke det sædvanlige slør fra spejlteleskoper med en snas turend edge. Billedet er meget fint skarpt! Især når man tænker på hvor små pixels der er på Atik 460 kameraet.

Kunne du iøvrigt overtales til at måle diameteren på Atik 460? Det står ikke på Atik's hjemmeside.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 mar 2019, 12:49

Jens_Jacobsen skrev:
17 mar 2019, 12:10
Hej Viggo

Dejligt billede. Det tog lidt tid før det gik op for mig at nord er nedad. Det må være en eftervirkning fra Namibia!

Fantastisk at man kan få så mange galakser ind i et felt, og hoben står jo glimrende lige p.t Jeg tror jeg skal prøve den med C14+reducer og Moravian.

Når du skriver 150 mm teleskop, så er det vel LichtenKnecker FFC? Jeg er meget betaget af hvor rent den afbilder de store stjerner, ikke det sædvanlige slør fra spejlteleskoper med en snas turend edge. Billedet er meget fint skarpt! Især når man tænker på hvor små pixels der er på Atik 460 kameraet.

Kunne du iøvrigt overtales til at måle diameteren på Atik 460? Det står ikke på Atik's hjemmeside.
Wou! Har du en LichtenKnecker Viggo?
Sådan en kikkede jeg i nede i Emberger Alm. Aldrig har jeg set så små punktformige stjerner i et teleskop, super skarp i hele feltet.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 mar 2019, 13:12

Mja, det er nu nok ikke det samme type instrument, Rudi. Viggo har en FFC, et fotografisk instrument.

https://www.astronomie.de/teleskop-fern ... lgemeines/

Det er nok det han har brugt, men det kan han sikkert fortælle mere om.

Lichtenknecker har også lavet mange fine refraktorer og alm newton reflektorer. Det er nok nærmere sådan en du har set i?
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 mar 2019, 13:25

Det var en hybrid. Newton med corrector plade. Kan ikke huske modellen. Men den var gammel, vist nok fra 90’erne
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 mar 2019, 13:37

Tja, Lichtenknecker døede i 1990, ganske pludseligt.

Han lavede mange meget fine optikker, se denne:
http://www.astrotech-hannover.de/amateu ... necker.pdf

Jeg har en 6" liggende, som ganske givet er fra ham.
mvh
Jens
Besvar