Nyt til kollimation

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
AstroNielsen
Reactions:

Nyt til kollimation

Indlæg af AstroNielsen » 17 mar 2019, 16:46

Dette system har jeg ikke set før,nogen der kender til det ?,kan jo både bruges til Smith-Cassegrain og Newton,og så er det jo forholdsmæssig billig.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... typen.html

/Per.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Nyt til kollimation

Indlæg af Rudi » 17 mar 2019, 20:18

Det ser spændende ud. Hvor langt væk skal man mon projektere pletterne? I mit observatorie har jeg kun ca 1 [m] at give af.
/Rudi

Billede
Viggo T
Reactions:

Re: Nyt til kollimation

Indlæg af Viggo T » 17 mar 2019, 23:07

Hejsa.
Dimsen har jeg anskaffet, da jeg havde læst, at den kunne bruges til min Lichtenknecker FFC 150mm, som jo er et Schmidt kamera, men et modificeret et af slagsen. Et traditionelt Schmidt kamera har et hovedspejl og en korrektionslinse, hvor så fokus sidder inde i tubus. Fokus var koncentrisk med hovedspejlet så vidt jeg husker-altså buet.
Dieter Lichtenknecker ( tysk og optiker ) fik så den geniale ide at smide fokus udenfor kikkerten og samtidig få fokusplanet fladt ved hjælp af en anden korrektionslinse og et sekundærspejl.
Men altså, hvordan får man kollimeret sådan en sag. Det er ikke nemt. Man kan udmærket få et hæderligt resultat ved at måle afstanden fra bundpladen op til hovedspejlet med en skydelære og så justere på sekundærsdpejlets tre skruer mens man laver en visuel test. Til sidst laves så en defokuseret optagelse hvor man ser på diffraktionsringenes størrelser. Bøvlet , meget. Så derfor skulle den lille dims prøves, men det er heller ikke nemt. Jeg har ikke testet færdig endnu.

REEGO'en er derimod meget anvendelig til refraktorer, da man umiddelbart kan se om spejlcellen sidder korrekt således at REEGO's lysmønster reflektion sidder symmetrisk. Lyder bøvlet, men er meget nemt at lave. Et Cheshire okular kan gøre det ud for det samme, men afvigelsen fra spejlcellens korrekte placering er nemmere at se med REEGO.

mvh Viggo
Besvar