Se Månen i et teleskop - Fortovs astronomi for alle

Kommende træf og andre astronomirelaterede arrangementer kan annonceres her
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Se Månen i et teleskop - Fortovs astronomi for alle

Indlæg af Rudi » 16 apr 2019, 17:05

Vil lige reklamere for endnu et arrangement som Erland (@Kekh) og søn holder i aften kl 2100 inde ved søerne (København).

Jeg er tilfældigvis i København og glæder mig til at kikke forbi og evt hilse på andre. Har desværre intet astrogrej med.

FB link
Kekh skrev:Kom forbi og se Månen igennem et teleskop.

Tirsdag aften stiller vi (Hjalte, Henrik og jeg) nogle teleskoper op, så alle som kommer forbi, kan få mulighed for at nyde synet af Månens kratere.
Så tag noget varmt tøj på, og kom forbi! Så lover vi at I kan få nogle gode oplevelser med i bagagen!
Lige nu lover de meget godt vejr(dvs. ingen skyer).
Hvis du selv har et teleskop eller en kikkert, så tag det gerne med(men det er ikke noget krav).

Vi stiller op på dæmningen ved Kampmannsgade, oppe på stien.
Vi er der fra kl. 21 og et par timer frem.
https://goo.gl/maps/fceVinXNVYU2

Hvis vejret ikke holder (hvis det bliver MEGET overskyet), så aflyser vi. Så hold øje med begivenheden her på Facebook.

Del gerne begivenheden med andre interesserede!

Hilsen Hjalte, Henrik og Erland
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Se Månen i et teleskop - Fortovs astronomi for alle

Indlæg af Lindhard » 16 apr 2019, 17:30

Spændende.

Tag nogle fotos af begivenheden. :P
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 apr 2019, 17:32

Will do 👍
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 17 apr 2019, 06:22

Er man god til at fortælle, oplever jeg folk kommer igen.
Jeg holdt selv et arrangement i august sidste år der faldt sammen med meteorsværmen Perseiderne da den var på sit højeste. Det passede fortrinligt da månen ikke var fremme og selvfølgelig blev der spurgt til månen - den ville de også gerne se, så i fredags holdt jeg endnu et arrangement hvilket passede fint med månens første kvarter og de fik en guidet tur rundt i området Regnskyllenes Hav, Klarhedens Hav og Stilhedens Hav, Mons Piton, Vallis Alpes, Archimedes m.m.

Jeg fandt ret hurtigt ud af, at det der virkelig tændte deltagerne, var historien der fulgte med det sete. Det var ikke bare "et kig i teleskopet".
Kan man fortælle en historie omkring det sete, så bliver folk altid begejstret . . . ihvertfald de fleste af dem. Fortællemåden er ret vigtig, så selvom der bliver talt om fysiske processer, dimensioner, kræfter osv. bliver deltagerne meget lydhøre hvis det bliver leveret i et dagligdags sprog de kan forholde sig til eller sat i relation til noget de kender. Det er ihvertfald min erfaring med de arrangementer jeg har holdt med tiden.
Endda har nogle startet op som amatører netop fordi Verdensrummet er så spændende og har så meget at byde på og det giver altid en god følelse når man har været medvirkende til at tænde en gnist i folk.

Jens
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 apr 2019, 07:21

Tak for i går, det var et godt arrangement. Hyggeligt lige at mødes med nogen af dem man kender på FB og her på forum.

Det var skisme koldt, jeg savnede godt nok harboørehabitten.

Jeg tog et par billeder, dem skal jeg nok lægge op her, når jeg er hjemme inden så længe.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 17 apr 2019, 07:48

Lidt fra aftenens arrangement:

Vi havde stillet op oppe på stien på dæmningen på Kampmannsgade, imellem de to første søer.
Vi har en gang før stået der (til Kulturnatten), hvor der var kommet mange mennesker forbi.

Denne aften kom der ikke ret mange forbi, men alle der kom forbi fik chancen for et kig i et (eller flere) af de opstillede teleskoper.

Vi havde Henriks Refraktor, Hjaltes Newton og min Lightswith stillet op. Så der var lidt forskelligt at kigge i.
Rune dukkede op med en håndfuld okularer, som han gerne ville afprøve på det forskellige teleskoper.

Ud over det, kom Flora, som havde brug for hjælp til hendes nyindkøbte teleskop.
Det var med EQ montering, så vi var glade for at Rudi (fra Astronet.dk) dukkede op, for det var noget han havde styr på.

Senere på aftenen dukked Henrik Rosenørn (Lyra.dk) også op, så der blev hygget med teleskoperne!

Næste gang finder vi et mere befærdet sted, for stien var ikke særlig befærdet denne aften, og det er jo ærgerligt når vi har stillet alt udstyret op, at flere ikke får muligheden for at komme forbi og få en god oplevelse

Tak til alle jer der kom, for det var en hyggelig aften, og selv om der ikke kom så mange, så fik dem der kom forbi, en god oplevelse, med masser af snak og masser af kig i teleskoperne.
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 apr 2019, 21:47

Som lovet, et par billeder fra i går aftes.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
/Rudi

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 18 apr 2019, 13:46

I har kigget præcis i den rigtige retning og på det rigtige tidspunkt for at kunne se det her :-)
Der er en video længere nede på siden.
https://www.amsmeteors.org/2019/04/2-fi ... pril-2019/
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 18 apr 2019, 15:29

Jeg tror desværre de var taget hjem på det tidspunkt(det kan de evt.bekræfte) Men lysforureningen og de højebygninger har sikkert også sat sine begrænsninger
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 apr 2019, 15:33

Ja, kl 23:50 var vi taget hjem.
Men jeg tror nu nok vi ville have set den. Sirius sås meget tydeligt lavt i syd. Nu er Sirius selvfølgelig temmelig lysstærk, hvad magnitude ville meteoren være set fra Kbh?
/Rudi

Billede
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 18 apr 2019, 20:44

Wow, snak om et lysforurenet sted. :o

Heldigvis kan man jo sagtens se Månen selv derfra. Fint initiativ, gutter.

Thomas, Bornholm
Besvar