rensning af udstyr

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Megaskod
.
.
Reactions:

rensning af udstyr

Indlæg af Megaskod » 15 maj 2019, 17:09

Hejsa, har nu brugt mit udstyr en del og af brug kommer der støv. nogen der har nogen gode råd til hvordan man fjerner støv inde i et okular osv? må glasrens bruges? tænker at en mikrofiber klud skal tørre af.

På forhånd tak
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: rensning af udstyr

Indlæg af ClausKAF » 15 maj 2019, 19:22

Jeg vil anbefale dig en blød børste og en lens pen og Baader klud og væske: https://www.kikkert-teleskophuset.dk/sh ... tilbehoer/
Du kan også overveje: https://www.astroboot.eu/AstroBoot

Claus
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 maj 2019, 21:26

Jeg ville nok først se, om en blæsebold fra apoteket kan klare det, inden man går igang med klude og væsker.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 maj 2020, 12:36

Jeg genopliver lige denne gamle tråd.
Jeg har også noget udstyr, prismekikkert, okular. objektiver m.m., som er blevet lidt beskidte. Mere end trykluft på flaske og en blæsebold kan klare. Er der en måde, der er lidt mere effektiv, hvor det ikke er nødvendigt at pille glas elementerne ud?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
meteorSteen
.
.
Reactions:

Indlæg af meteorSteen » 23 maj 2020, 13:23

Hej,

Jeg ville bestemt ikke skille okular eller lign. ad og pas på med at bruge trykluft på flaske det kan indeholde tilsætningstoffer som kan efterlade en film der kan være svær at fjerne. Jeg har selv benyttet langfibret vat og blot deioniseret vand (DIV), begge dele kan fås hos Matas...

Hæld vand i et rent glas dvs. skyllet med DIV først, og form en lille spids af vattet kom en smule vand på ved at dyppe det og brug små cirkulære bevægelser på optikken. Pas på ikke at lade vand løbe til kant af optik så det ikke løber ind langs evt. åbninger.

Bemærk det er kun vattets egen meget lette tryk via fibrene man bruger dvs. ikke trykke med fingeren så evt. partikler kan lave ridser. Genbrug aldrig samme vat stump igen hvis der er partikler kan det give ridser. Evt. super tynde lag af film som ses som farve spil på optikken kan fjerenes ved at ånde på glasset så der dannes en tynd damp film og så bruge en tør vat stump igen med cirkulære bevægelser uden andet tryk end vattet selv.

Det er typisk nok og gå ikke over stok og sten for at fjerne små stædige rester de har typisk ingen betydning.

I sjældne tilfælde kan man benytte isopropylalkohol i DIV og samme metode med vat...

Link til Televue anbefalinger: http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=103

Kan iøvrigt anbefale bogen: "The proper care of optics", Robert Schalck.
Brugeravatar
Tom A
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 23 maj 2020, 13:41

Rudi skrev:
23 maj 2020, 12:36
Jeg genopliver lige denne gamle tråd.
Jeg har også noget udstyr, prismekikkert, okular. objektiver m.m., som er blevet lidt beskidte. Mere end trykluft på flaske og en blæsebold kan klare. Er der en måde, der er lidt mere effektiv, hvor det ikke er nødvendigt at pille glas elementerne ud?

Pille glas elementer ud! :o Det vil være risikabelt, så er det bedre at acceptere den smule støv der kommer ind i mellem elementerne.

Hvis det kun er snavs / støv på ydersiden du mener, så er min metode:

Børst det løse af med en blød pensel. Det burde klare langt det meste. Det genstride som ikke kan børstes af fjernes forsigtigt med vatpinde og linserens. Skift ofte vatpindene og brug meget lidt tryk, det er bedre at det genstridig snavs gennemvædes og løsnes af linserense, end at gnide det af.

Linserense påfører jeg med en vatpind. Efterfølgende fjernes støvet / snavs med flere tørre vatpinde. Derved tørres linsen også for overskyende linserens, som hvis det får lov til at fordampe, kan give nogle nye pletter.

Nå, men det var min metode for linser.
Besvar