Natskaber

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Natskaber

Indlæg af jakob1234 » 13 aug 2019, 23:37

Hej alle :)

DSO sæsonen er næsten ved at være her, og jeg tænkte jeg lige ville dele hvad tiden uden for sæson er gået med.

Jeg har forelsket mig i at lave natskaber "nightscapes" og viser jer her lidt fra min ferie på Gran Canaria og lidt fra Falster.

De er alle tracked med Ioptron, og skudt med mit trusty Nikon D5500a, og efterfølgende behandlet i PS.

Lad mig høre hvad i syntes :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Natskaber

Indlæg af ClausKAF » 14 aug 2019, 00:18

Ganske flotte billeder :D men hvorfor dette lilla "stint"?
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 14 aug 2019, 08:00

Mange tak Claus, tjooo lidt prince fan er man vel :D
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 14 aug 2019, 08:53

Hej Jakob.

Det kommer jo meget an på smag og behag. Et par generelle betragtninger vi jeg dog gerne komme med.

De første, hvor du har menge "ting" i forgrunden, syntes jeg det bliver rodet. Man har (læs: jeg) svært ved at finde ud af om det er forgrunden der er det vigtige i billedet eller om det er stjernerne. Også de mange lysklatter, kørende biler etc, giver et "rodet" indtryk.

Hvis det "vigtige" er stjernerne i billedet, så syntes jeg forgrunden skal være mere "understated", og her kommer især billede nr 2 fra bunden tæt på. Der er en ro over det billede, som jeg slet ikke kan finde i de andre. Det er lige ved at man har "motorstøj, susende vindmøller, trafiklys" mere i hovedet end stjernerne. Dog kunne forgrunden godt være noget svagere belyst, altså lidt mørkere efter min smag. Den skal kun "lige være der". Det sidste i bunden, med livredningsposten, det er også tæt på. Forgrunden skal være meget enkelt, måske netop som her, med et enkelt "holdepunkt" for øjnene. Men for "oplyst".

Hvis stjernehimlen skal være det centrale i billedet, hvorfor så hele tiden den centrale del af mælkevejen? Den er da flot, men f.eks en opstigende løve, Orion etc er da også flot. Husk at for mange er det spændende at kunne se stjernerne, og så pludseligt kunne "genkende" f.eks karlsvognen eller Cassiopeia.

I nogle tilfælde skal forgrunden kun være en silhouet for at give maks indtryk. I "gamle dage" på film lavede man det ved at have en blitz med, hvor man så fyrede blitsen af over mod skoven et par gange. Så blev træerne "frosset fast". Det var nok. Det var meget mere "dogme".

Just my 5 cents!
mvh
Jens
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 15 aug 2019, 15:58

Hej Jens :)

Mange tak for dine input - dem tager jeg til mig ;)

Det med belysning af forgrund syntes jeg altid er en svær balancegang - jeg forsøger at ramme den "ordentligt" hver gang :)

Lige PT er jeg glad for at skyde mælkevejen, men jeg har mange andre billeder som du selv nævner, med bla. orion på, de ligger bare på min hjemmeside :)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 15 aug 2019, 16:03

Ja jeg gætter så på at de tre sidste er fra Falster og billede 5/d har så også lidt "Purple rain"
Det havde været rart med et close up af mælkevejen fra Gran Canaria
Gert
Reactions:

Indlæg af Gert » 15 aug 2019, 17:16

Det er godt lavet, især de to første gør noget ved både himmel og jord. Fedt hvad med Expo tider, filtre osv.? Mvh gert
Brugeravatar
jakob1234
Reactions:

Indlæg af jakob1234 » 19 aug 2019, 16:31

Hej Gert og Claus :)

Tak skal i have - De sidste tre er alle fra ynglingsøen Falster, ja :D

Jeg havde ikke mulighed for closeup af mælkevejen på GC, og jeg havde faktisk voldsomme udfordringer med lysforurening, selv oppe på det højeste bjerg som det første billede er fra :shock:

Forgrunden på det, er belyst af en base bag motivet, og der var knald på lyset skal jeg lige sige. Alle andre steder jeg var, var det samme problem.... Mælkevejen stod 100 gange flottere herhjemme den aften som de sidste tre billeder er taget 8-)

Jeg håber at Teide på Tenerife byder på bedre forhold, når jeg kommer der næste gang :D

Jeg har fundet en god kombi mht. eksponering som jeg bruger oftest. Jeg kører 4min ISO 800 til forgrund (Blænde dikteres her af forholdende på stedet), og 90sek tracked ISO 800 til himmel. Det passer med at jeg kan få godt med lys ind ved blænde 2.8, og så behøver jeg nemlig ikke være hysterisk med at polaligne osv. Resultatet bliver i min optik "PUN INTENDED" ganske udemærket med disse settings. Det er skudt med mit Nikond5500a og Samyang 14mm F2.8

Jeg bruger ikke nogle filtre ;)
Besvar