Western Veil i ulike smalbånd paletter

Vis dine astro fotos frem
Besvar
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Western Veil i ulike smalbånd paletter

Indlæg af oystein » 09 nov 2019, 12:10

Jeg har brukt smalbåndsdata som jeg har samlet inn for Western Veil området til å prøve ut noen fargepaletter.

Ha: 4 timer
OIII: 3 timer
SII: 3 timer

Teleskop: TS-Optics 71mm f/4.9 APO refraktor.
Kamera: ASI1600MM Pro med ZWO 7 nm filtre
Fotografert fra hytteterrassen nå i høst.

Ved å se/måle på de tre kalibrerte og fortsatt lineære mono-bildene kan en finne ut hvordan strålingen fra hydrogen, oksygen og svovel fordeler seg. En kan også bruke de tre bildene til å danne et fargebilde. Da må en velge hvordan Ha, OIII og SII skal tilordnes de tre kanalene: R, G og B. Fargene i det ferdige (ulineære) bildet vil grovt si noe om ”kjemien” i området.

Hubble paletten er SHO. Hvorfor en valgte denne kombinasjonen vet jeg ikke, kanskje pga fallende bølgelengde?

Billede

Vi ser at grønt, altså hydrogen, dominerer. Det er imidlertid også veldig mye oksygen (blått). Der hvor fargen går mot grå/hvit, har vi en mer likeverdig fordeling av hydrogen, oksygen og svovel.

En annen palett er CFHT (Canada-France-Hawaii Telescope). Her plasserer en Ha og OIII der de best hører hjemme i henhold til sin bølgelengde, nemlig Ha i R og OIII i G. Lyset fra ionisert svovel, SII, er jo ”rødere” enn Ha, men plasseres i den ledige kanalen, B. Vi får altså HOS.

Billede

Dette bildet skulle fortelle det samme som det forrige, men nå med en annen fargekoding.

En kan også modifisere fargene i den hensikt å få fram ”vakre” bilder. For eksempel kan en ta utgangspunkt i Hubblepaletten, SHO, og etterpå modifisere fargene med Selective Color i Photoshop. Et meget enkelt forsøk her:

Billede

Det bildet som de fleste nok vil oppfatte som mest naturlig i fargene er bicolor varianten, HOO.

Billede

Når det gjelder stjernefarge, så har jeg valgt å la de tre første variantene være fargeløse. Jeg synes ikke at det passer at stjernene har riktig farge mens bildet ellers har utpreget falske farger.

Kanskje noen vil kommentere, korrigere, føye noe til… :)

Øystein
Munkholm
Reactions:

Re: Western Veil i ulike smalbånd paletter

Indlæg af Munkholm » 10 nov 2019, 16:04

Godt billede med fine detaljer, og en fin gennemgang af mulighederne i smalbånd
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
Brugeravatar
oystein
Reactions:
Geografisk sted: Norge

Indlæg af oystein » 10 nov 2019, 20:06

Takk for kommentarer,Bent.

Det blir spennende å se om redusert Ha filterbredde kan hjelpe med å grave fram ytterligere detaljer i HFG1/Abell6 prosjektet ditt (annen tråd).

Øystein
Munkholm
Reactions:

Indlæg af Munkholm » 11 nov 2019, 20:18

Fik Kl16 besøg af UPS som leverede en pakke med SII og OIII 4,5nm filter.
Konen siger den først må pakkes ud til Jul :roll: Så er det godt man er mand i huset :o
( Håber ikke hun ser denne besked :D )
Takahashi FSQ 85 Sbig ST-8300M GSO 10" RC SW NEQ6 Pro
Besvar