Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Indlæg af Rudi » 09 nov 2019, 20:29

Jeg er ikke tilfreds med mine flats, og mistænker at min hjemmelavede flatsbox (LINK) ikke er god nok.
Så nu er der en LED panel fra Lacerta i Østrig på vej, det er sådan en her:
https://en.lacerta-optics.com/FFB20plus ... powered-by

Man kan tilkøbe en "dimmer":
https://en.lacerta-optics.com/POWERSpli ... -Field-Box

Spørgsmålet er om det er nødvendigt at dimme? Og jeg syntes også at €74 måske er lige i overkanten for en "powersplitter" som de beskriver den.
Hvis det viser sig, at den skal dimmes, er der så nogen, som kender en egnet PWM eller andet - jeg har en loddekolbe.

Jeg har fundet en på astronomie.de, som er gået helt amok:
https://forum.astronomie.de/threads/aut ... st-1284601

Men mindre kan vel også gøre det, en 555 timer og en FET som switch:
https://www.instructables.com/id/12V-NE ... ontroller/

Jeg håber at blot kunne gå ned i eksponeringstid, men er der ikke noget med, at man skal passe på med for korte flats?
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Indlæg af Jens_Jacobsen » 09 nov 2019, 23:35

kredsløbet med 555 ser ud til at være nemt at bygge. Tænker at bygge det på en prøveplade, og så evt med et 10-turn potmeter, så man kan stille lysstyrken ganske præcist.
Her er en rigtig god beskrivelse af kredsløbet, blot til en DC motor:

https://howtomechatronics.com/how-it-wo ... -timer-ic/
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 10 nov 2019, 00:17

Med CMOS kamera skal det ikke være behov for å dimme hvis panelet ikke flimrer.
Husk å ta dark flats til hvert filter med samme lengde som flats!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 nov 2019, 08:21

Tak for svar, jeg forsøger først om det går uden. De skriver jo, at den ikke flimrer.

Og jo, tager altid flatdarks og ingen bias.
Kamera er en ASI 1600 MM Pro.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 nov 2019, 09:25

Der gælder vel samme regel som med CCD at meget korte eksponeringer skal undgås. Jeg ville f.eks være betænkelig ved at gå under 5-10 sek eksponeringer.. Og msek eksponeringer er helt udelukket i min verden. Uanset om det er CCD eller CMOS.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 nov 2019, 09:35

Jeg har anvendt "unity gain" (gain 139) på alle billeder indtil videre, så hvis flats ikke behøver at være med samme gain som lights, så kan jeg jo prøve at sætte gain ned til 0 for at kunne øge eksponeringstiden en smule.

Hvorfor ikke de korte flats tider Jens? Der er jo ikke mekanisk lukker på mit ASI kamera.

Men vi bliver meget klogere, når panelet dukker op og jeg kan lave nogle flats.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 nov 2019, 09:41

p.g.a udlæsningselektronikken. Udlæsetiden skal være meget meget kortere end eksponeringstiden.
Hvis du eksempelvis kan køre 10 fps = 100 msek per "billede" udlæsning plus eksponering, så vil jeg mene din tid til en flat skal være 100 gange dette, altså 10 sek. minimum og gerne mere. Så grundlæggende mener jeg det er skørt at lave ultra korte flat optagelser, da det jo kun er det optiske system plus uensartethed i detektoren man skal korrigere.
Der er endda folk der mener man skal lave flateksponeringer så lange som science eksponeringer.

Har vi ikke være over dette før??
mvh
Jens
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 10 nov 2019, 09:51

@Rudi hvorfor dark flats og ikke bias frames?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 nov 2019, 11:01

Jeg kan ikke helt huske forklaringen, men prøv at Google det. Feks her:
https://www.cloudynights.com/topic/585 ... s-no-bias/
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 10 nov 2019, 11:06

På en del CMOS kameraer skal en bruke flat darks istedet for bias pga bias dessverre ikke er jevn, det er for store forskjeller mellom bildene på den korteste eksponeringstida.
Utlesningstid på CMOS er jo praktisk talt 0, all data leses ut samtidig å lagres i DDR minnet på kameraet før det sendes til pc'en.

Hvis flats blir fine og jevne og korrigerer bra sammen med dark flats synes jeg ikke det er noe problem med korte eksponeringer på f.eks 10-100ms
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 nov 2019, 11:54

Netop, Ole Alexander, som du skriver er der ujævnheder ved de korteste eksponeringer.
Derfor undgår man de korteste tider (læs: Man bruger sekunder istedet for millisek) og så bruger man flat-darks p.g.a amp-glow etc...

Som jeg læser informationen om CMOS kameraer, så er de helt hurtige udlæsetider kun brugt til video-mode, hvor ujævnhederne ikke er så vigtige..
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 10 nov 2019, 11:58

Det er sikkert ei grense ei sted for hvor korte flats en kan bruke, selv har jeg brukt ca 100ms uten problemer med QHY163m som har samme sensor som ASI1600.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 10 nov 2019, 12:09

Jeg kan ikke huske hvad I bruger som lyskilde i jeres flatbokse, men jeg tror det er sådan en "electroluminescent foil" de bruger.
De producerer mange forskellige i Shenzhen provinsen :-)
https://www.alibaba.com/showroom/electr ... -foil.html

https://www.aliexpress.com/item/3281599 ... b201603_52

Der er også noget andet jeg tror jeg ved om LED :-)
En lysdiode er en diode og sådan en skal have en bestemt spænding for af lyse. Skruer man ned for spænding, vil den ikke lyse.
Man kan kun regulere lysstyrken ved at få lysdioden til at blinke.
Jeg tror en dimmer vil altid få lysdioden til at blinke.
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 10 nov 2019, 15:19

Hej.
(Husk at læse det jeg skriver nu er baseret på erfaringer med CCD-chip)
Jeg har en el-dimmer til mine electroluminescent foil lamper men den er jeg holdt op med at bruge. Hver gang du ændrer lysstyrken på e-foil tager det nogle minutter før lysstyrken stabiliserer sig. De mest stabile flats fremstiller jeg nu ved altid at have fuld blus på e-foil og så bruger jeg tre forskellige ND-filter folier som jeg kan ligge ind foran e-foilen og derved dæmpe lysstyrken alt efter hvilke filtre jeg skal bruge flats til. Det tager kun 2 min at skifte Neutral-Density filtrene manuelt og så slipper jeg for at vente længe på lysstyrken er stabil.
Er det så ikke ligemeget at lysstyrken varierer en smule? Tjoe, det kan godt være, men hvis man slipper for at en ny gadget skal "sværge troskab" til dit projekt, så har man en bekymring mindre hvis man skal til at fejlfinde.
Bruges noget andet elektronik til at indstille lysstyrken får du en timer mere som du skal forlange af, at den timer stabilt bedre end 1/1000 eller mere relativt til den tid du vil tænde og slukke lampen med.
Ingen af mine flats er eksponeret kortere end 10s. Mit Johnson U-filter skal have 240s(!) ubinnet med en e-foil fordi der er så lidt uv-lys fra dissse folier. Smalbåndsfiltrene ( alle 5 nm) skal have 25s til Ha1x1, 100s til O-III 1x1 og 40s til S-II.
På en måneløs nat højt på himlen, har jeg nogle gange målt på baggrunden i mine kalibrerede billeder, og der er intensiteten konstant i hele feltet indenfor +/- 0,2 %.
image.png
image.png (329.11 KiB) Vist 151 gange
Middelværdi for hele billedfeltet målt med AA7 statistik-knappen.
image.png
image.png (373.38 KiB) Vist 151 gange
Øverste højre hjørne. Udsnit der er lavet statistik på er markeret med et rektangel.
image.png
image.png (370.91 KiB) Vist 151 gange
Center
image.png
image.png (368.45 KiB) Vist 151 gange
Nederste venstre hjørne.

Det er min overbevisning at dette kun lykkes fordi jeg har minimeret antallet af mulige fejlkilder.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 nov 2019, 18:49

Hvor har du købt dine ND film Kim?
Jeg mener at have set noget hos TS, men jeg kan ikke finde det igen.
/Rudi
Besvar