Billig (LÆS: billig) oscilloskop

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
PC'ere og andet hardware.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Billig (LÆS: billig) oscilloskop

Indlæg af Rudi » 20 maj 2020, 09:06

Jeg har længe drømt om et oscilloskop. Man skal ikke rode ret meget med elektronik, før end et oscilloskop er nyttig.
Jeg er ikke ude efter en i kaliber med HP's store storage-scopes (hedder de overhovedet det mere), men bare en af disse små i lommeregner/tablet størelse.

Jeg er faldet over denne fra Conrad Elektronik til kr 399,-:
https://www.conradelektronik.dk/p/joy-i ... so-1515871

Den kan måle op til 200 kHz.

Jeg ved ikke om det er nok, som HF ingeniør, opfatter jeg jo 200 kHz som jævnstrøm ;-)

Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg vil bruge den til. Men syntes blot, at der er et hul der i min udstyrsliste.
F.eks kunne jeg godt tænke mig, at se hvor meget mine forskellige strømforsyninger støjer, og der taler vi vel højst i hundrede af Hz?
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Billig (LÆS: billig) oscilloskop

Indlæg af Lindhard » 20 maj 2020, 09:56

Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg vil bruge den til. Men syntes blot, at der er et hul der i min udstyrsliste.

Det lyder mest som en "den-MÅ.jeg-bare-ha'"-ting.

Og så hen på hylden til alle de andre impulskøb :D
mvh
Lars
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 20 maj 2020, 10:15

Hej Rudi

Find en brugt herinde. Har selv købt et til omkring 1k der virker perfekt.

https://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?type=1&cat=6
\Lars
Brugeravatar
Frank Larsen
Månen guld
Månen guld
Reactions:
Geografisk sted: hovedstaden

Indlæg af Frank Larsen » 20 maj 2020, 13:13

Rudi - 200kHz er i underkanten hvis du skal se på støj fra switchmode forsyninger. Switch frekvenser kan være ret høje 300kHz-1Mhz så hvis man ønsker at tjekke om switchfrekvens slår igennem så skal der lidt mere til.
En båndbredde på 2-10Mhz er nok et minimum.
Mvh Frank L
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 21 maj 2020, 11:38

Jeg købte et velleman pps10, der går til 2MHz, som måske stadig kvalificerer til jævnstrøm i HF ingeniørkredse.
Jeg jagtede transienter i diverse strømforsyninger, og blev ret overrasket. Lavede diverse low-pass filtre i DV kredsløbene. Strømmen blev jævn, men om det forbedrede billederne ved jeg ikke.
Der var en vis underholdningseffekt (og udgifter) forbundet med øvelsen. Man skal huske at når man ser alle disse spikes på skærmen får man nye behov, og står man sammen med alle de andre midaldrende mænd nede i Brinck og føler sig smådum når de vakse ekspedienter stiller en alle mulige spørgsmål man ikke kan svare på. Bottom line, gang lige udgiften til oscilloskopet med mindst 2 til spoler og kondensatorer og diverse fejlkøb.

PS problemet der startede det hele viste sig at være forårsaget af et defekt, irret usb stik, som jeg opdagede ved almindelig visuel inspektion. Sådan er der så meget..
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 maj 2020, 17:13

Ja, I har ret. Den der Conrad har, er nok lige billig nok. Min svigerfar har en gammel professionel oscilloskop, som jeg kan låne.
Og ja Morten, vi havde en lille biks her i Svendborg, Scantronic, som desværre er lukket nu. Jeg kørete tit derned uden et konkret ærinde, men gik altid derfra med en lille posefuld dimser, som jeg ikke anede at jeg manglede. Jeg savner i den grad den butik.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 21 maj 2020, 19:34

Der er masser af brugbare oscilloskoper på f.eks DBA:

https://www.dba.dk/soeg/?soeg=oscilloskop
mvh
Jens
Torben Taustrup
.
.
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 22 maj 2020, 10:36

LÆS: billigt :)

Jeg ville nok foretrække et oscilloskop MHz-klassen, men det afhænger jo helt af, hvad man vil måle.
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 maj 2020, 18:43

Så nåede jeg lige et smut til nordfyn og besøge svigerfar (og sagt TILLYKKE til ham, han fylder 80 år) - og fik lånt oscilloskopet (må beholde det ;-))

Det er en Tektronix 422 som er købt på Herning Stumpemarked for en del år siden.

Strømstikket er af en type, som jeg ikke kender, så der blev anvendt et par kabelsko.
Er der nogen, som kender navnet på denne stiktype? Jeg skal lige have købt et kabel med dette stik.
Billede

Inden der blev sat spænding på, sikrede jeg mig, at apparatet var indstillet til 230V
Billede

Det starter fint op, og sweeper fint. Her har jeg målt med en x10 probe på stål køkkenbordet og forventede at se noget 50 Hz støj fra nettet.
Jeg er lidt rusten i bruget af scope, har ikke haft et i hænderne siden ingeniør studiet. Men frekvensen her er da ca \(f=\frac{1}{10 \cdot 2 \cdot 10^{-3}}=50 Hz\), så mon ikke det virker?
Billede

Der sidder flere mærker på, så jeg kan se, at oscilloskopet stammer fra denne biks (overskudslager velsagtens), så mon ikke, at det er af en nogenlunde god kvalitet?
Billede

Jeg kan se, at de handles rundt omkring på nettet:
https://www.everclassic.dk/alt-elektron ... -422/40013
/Rudi

Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 23 maj 2020, 19:16

hvor ser det bare godt ud. Ligner et jeg brugte på fyiologisk intitut for 30 år siden. Stikket ligner et jordet US stik.
Jeg bliver helt nostalgisk

Morten
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 maj 2020, 19:17

Du må gerne komme forbi og se den ;-)
/Rudi

Torben Taustrup
.
.
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 23 maj 2020, 20:29

Fint scop Rudi - og så to kanaler.
Tillykke med det :)
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 maj 2020, 09:32

Forresten, hvis nogen i sydfyns området har en frekvens generator, så vil jeg gerne låne den, eller kikke forbi med scopet. Vil gerne måle om den skal kalibreres på tidsaksen.
/Rudi

Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 12:23

Rudi skrev:
23 maj 2020, 19:17
Du må gerne komme forbi og se den ;-)
he, he, tak
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 maj 2020, 12:50

Lidt søgen på nettet, og Tektronix egen side, viser at 422 serien startede helt tilbage i 1966 (!) Men ud fra serienummeret, kan jeg se, at "min" er fra efter 2003.
/Rudi

Besvar