Stjerner på daghimlen

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Astrojensen
månen sølv
månen sølv
Reactions:

Stjerner på daghimlen

Indlæg af Astrojensen » 23 maj 2020, 20:59

Da natten nu falder meget sent på, er der ikke meget at se på, hvis man skal tidligt op og derfor også må gå tidligt i seng. I hvert fald ikke, hvis Månen ikke er fremme på aftenhimlen. Man må derfor finde på alternative projekter, hvis man vil have kikkertabstinenserne mildnet. Det er oplagt, at kigge på Solen, men den har jo ikke været meget aktiv på længe, selvom der sker mere nu, end i de sidste mange måneder. Har man adgang til en montering med GOTO eller gammeldags positionskredse, så kan man give sig i kast med den ædle sport for gentlemen at finde planeter og stjerner på daghimlen. Venus er jo nem nok, da den let kan ses i den mindste søgekikkert og monteringen behøver derfor ikke være vanvittig nøjagtigt opstillet. Anderledes forholder det sig, hvis man vil give sig i kast med de andre planeter eller stjernerne.

Min lille Zeiss T montering har meget nøjagtige kredse og siden jeg fik den, har jeg, næsten hver gang, jeg har været ude og se på Solen med min 63mm Zeiss refraktor, også set på Venus. Jeg brugte noget tid, lige efter jeg fik den, til at få polhældningen og kredsene justeret så nøjagtigt, som jeg kunne, og det har betalt sig. Når jeg nu skal sætte den op om dagen, så går jeg ind i Stellarium og noterer mig positionen for Solen, Venus og eventuelt andre objekter, jeg måtte ønske at finde, ved nærmeste næste halve eller hele time. Er klokken f.eks. 9.35 om formiddagen, så noterer jeg positionerne for kl 10.00. Da T monteringen er uden motor, er den sat op til at bruge systemet med timevinkel, altså hvor langt objektet befinder sig fra meridianen. Denne kan heldigvis aflæses direkte i Stellarium. Aflæser man timevinkelen for kl, 10.00, men klokken er 10.07, når man ønsker at finde objektet, så lægger man blot 7 minutter til timevinkelen. Er timevinkelen f.eks. 21h55m kl 10.00, så er den 22h02m kl 10.07. Det er enkelt, når man først lærer det at kende.
Billede0323.jpg
Billede0323.jpg (338.67 KiB) Vist 118 gange

Når jeg skal opstille monteringen, så sætter jeg først stativet i vater. Der er indbygget vaterpas, så det er enkelt nok. Så indstiller jeg teleskopet på Solens position indefor det nærmest minut og drejer derefter hele monteringen, indtil Solen står i synsfeltet. Monteringen er nu poljusteret. Nu kan man finde objekter på daghimlen ved at indstille på deres position. Da jeg først fik rutinen blev det lettere og lettere og jeg oplever ofte, at Venus er tæt på at være centreret i søgeren. Venus er let at fotografere gennem okularet. Her et billede taget d. 22/5 gennem 6mm Zeiss orthoskop, 140x:
DSC_0405.jpg
DSC_0405.jpg (106.7 KiB) Vist 118 gange

Og her Merkur, samme lejlighed. Bemærk fasen!
DSC_0402.jpg
DSC_0402.jpg (115.73 KiB) Vist 118 gange

Men der er jo ikke meget at se på Venus - eller Merkur, for den sags skyld, når den er fremme - andet en faserne, så snart begyndte jeg at lede efter stjerner. Jeg har gjort det før, med andre monteringer, men har haft mere konsistente resultater med T monteringen, end andre monteringer.

En af de mest interessante stjerner, man kan finde på daghimlen er Castor, fordi det er en dobbeltstjerne. Og ja, man kan opløse den, midt om dagen, selv i en lille 63mm kikkert! Man skulle måske tro, at de var svære at se, og de springer da heller ikke lige i øjnene, men når man først får øje på dem, er de nemme at se, selv med relativt lav forstørrelse, f.eks. 53x (16mm Zeiss orthoskop). To små hvidgule prikker på en dybblå baggrund. Det er naturligvis vigtigt, at teleskopet er nøjagtigt fokuseret på forhånd, f.eks. på Venus eller på Solen gennem et frontmonteret hvidtlysfilter. Høj forstørrelse gør baggrunden mørkere og stjernerne lettere at se. De er et fint syn med 140x (6mm Zeiss orthoskop) i min 63mm Zeiss.

Man kan finde mange stjerner på denne måde og de klareste er naturligvis de letteste, såsom Aldebaran, Betelgeuze, Rigel, Sirius, Regulus, Arcturus og Capella, som jeg alle har set. Især de rødlige er flotte mod den blå baggrund.

Men nu er der måske nogen, der tvivler lidt på, om det nu kan være rigtigt, at man kan finde stjerner på daghimlen, så ved en pludselig indskydelse den 19. Maj, sent om eftermiddagen, prøvede jeg at fotografere Castor gennem okularet ved 140x forstørrelse med min mobiltelefon! Det lykkedes over al forventning.
DSC_0368.jpg
DSC_0368.jpg (128.94 KiB) Vist 118 gange

Solens højde på tidspunktet var omkring 15° over horisonten. Efter spisetid gik jeg ud igen til teleskopet, som jeg havde ladet stå urørt. Solen var ikke gået ned, men stod dog lavt mod nordvest og himlen var allerede kendeligt mørkere, end tidligere på dagen. Nu fandt jeg først Regulus, for at kontrollere monteringens nøjagtighed og derefter dobbeltstjernen Algieba (Gamma Leonis)! Og igen kunne jeg tage et billede ved 140x:
DSC_0372.jpg
DSC_0372.jpg (124.07 KiB) Vist 118 gange

Opfyldt af begejstring over succéen rettede jeg nu teleskopet mod Arcturus og derefter Izar, Epsilon Bootes. Den stod i kanten af synsfeltet ved 53x!! Solen stod nu i horisonten, men jeg kunne se dens stråler på nogle fjerne træer, så teknisk set var det stadig dag! Med 140x kunne man nemt se ledsageren, hvilket virkelig forbavsede mig.
DSC_0376.jpg
DSC_0376.jpg (119.79 KiB) Vist 118 gange

Det sidste objekt var Mizar. Nu var Solen gået ned for nogle minutter siden, så teknisk set var det snyd, for nu var det jo ikke dag mere, men himlen var så lys, at man ikke engang kunne se Venus endnu, i hvert fald ikke uden at vide bestemt, hvor den var henne.
DSC_0381.jpg
DSC_0381.jpg (123.24 KiB) Vist 118 gange

Så sådan kan man også observere om dagen! Det giver sig selv, at himlen må være klar og ren, for at ikke forringe kontrasten. Det er en herlig sport og jeg opfordrer andre til at prøve. Med større teleskoper, i 15cm - 20cm klassen, kan man lave forbavsende observationer. Det er ikke så længe siden, der var én på CN, der havde observeret Epsilon Lyrae (den Dobbelte Dobbeltstjerne) med en C8 midt om dagen!

Thomas, Bornholm
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Re: Stjerner på daghimlen

Indlæg af DrawsACircle » 23 maj 2020, 22:05

Spændende læsning Thomas!
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Besvar