Autoguiding med PHd 2 på Astro-Physics

Guide kamera, guide scope, software og metoder
Soren M Jessen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: 4350 Ugerløse

Autoguiding med PHd 2 på Astro-Physics

Indlæg af Soren M Jessen » 24 maj 2020, 01:29

Autoguiding med PHd 2 på Astro-Physics Mount GTO 1200
Mount sat til on camera = Ok connected
eller none ingen video
Jeg får sort skærm op med det grafiske men ingen følsomhed af lys fra kameraet ???
jeg forventer at man kan se en stjerne til at guide på eller har jeg misforstået noget ?
Derefter:
startede jeg Astro-Physics GTO V2 mount op i (Ascom V2) via seriel port/USB com 3 = connected
image.png
image.png (1.32 MiB) Vist 296 gange
og indsatte ASCOM i PHD 2 mount feltet: men får fejl på ASCOM driveren: -ingen forbindelse til mount driver
selvom ASCOM V2 programmet har fået forbindelse til mounten
og jeg får stadig ikke nogen stjerner på displayet -selv ved magnitude 3 og exponering på op til 5 sek
image.png
image.png (73.75 KiB) Vist 296 gange
Har nogen erfaringer med opsættet?
Mvh Søren Jessen
Vedhæftede filer
image.png
image.png
image.png
image.png (73.75 KiB) Vist 296 gange
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: Autoguiding med PHd 2 på Astro-Physics

Indlæg af Xplode » 24 maj 2020, 02:57

Har guidekamera fokus?
Test gjerne med Sharpcap, det er mye lettere å bruke til å stille fokus enn PHD.
Er fokus ok så er ofte "problemet" att folk glemmer å starte eksponering i PHD, knappen med 2 grønne piler i sirkel brukes til start av eksponering.

Støtter AP drivern flere tilkoblinger? Hvis ikke må du bruke f.eks POTH som hub for å koble til fra flere programmer.
Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 24 maj 2020, 12:47

Hej Explode
Nej, Jeg er lige begyndt at bruge PHD 2 og det synes ikke ligefrem process med Astro-Physics GTO Mountens CPC Kontroller
Jeg vil først forsøge at få kameraet til at vise Guide stjerner i PHD 2 -før jeg går videre. -lige nu reagerer kameraet ikke på lys via PHD
men ellers fungerer dette på anden video software.
Jeg får The SkyX til at fungerer på monteringen, så seriel porten fungerer.
Jeg vil forsøge at installere POTH og se hvordan det slal installeres og virker.
/Søren
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 maj 2020, 12:59

Jeg satte nyt guidescope og guide kamera op for et par uger siden. Da jeg sad ved skrivebordet i dagslys, var det let, at finde fokus på et terrestisk objekt, idet jeg kørte med ekstrem hurtig framerate.
Jeg noterede selvfølgelig ikke fokus positionen, så da jeg kom op i kikkertskuret en klar aften, og kørte med 2 sek eksponeringer, da var billedet helt sort, som det du viser. Det viste sig, at jeg var 20 mm ude af fokus, med et F200, jeg skulle være ret tæt på fokus, før end PHD2 viste noget på skærmen. Så jeg vil anbefalt, at fokusere på noget terrestisk først, eller evt på Månen.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

Indlæg af Xplode » 24 maj 2020, 17:38

Som Rudi skriver så viser PHD ett helt svart bilde med mindre det faktisk finner stjerner i bildet, derfor er det du nødt til å finne fokus med annen programvare og faktisk ha stjerner å teste mot i PHD.
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 17:49

søren, du mangler ikonet for s elve driveren, den ser ikke ud til at være startet.
Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 24 maj 2020, 17:52

Tak Rudi
Det er ikke fokus der er problemet, kameraet vise ikke lys I PHD 3 selvom det bliver taget ud af guide kikkerten, men funger godt nok i ASIStudie,
hvor jeg også ser stjerner og M13 i 7 sek eksponering.
PHD 2 vil ikke connecte sig til ASCOPM V2, i kamera opsætet. Ascom V2 er allerede startetop mod Mounten via USB com 3 porten og hart forbindelse.
PHD 2 melder derimod ingen for forbindelse til Astro-Physic-GTO 1200, hverken via en IP eller serial forbindelse.
-underligt ??????????????????????
/Søren
Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 24 maj 2020, 17:57

Hej Morten
Selve driveren skal den installeres særskilt ?
Hvor ser jeg så Ikonet? -i ASCOM V2 extension vinduet?
/Søren
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 18:05

ja, det du viser er initialiseringsprogrammet, når parametrene er ok startes selve driveren.
jeg kører den via apcc
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

Indlæg af Xplode » 24 maj 2020, 18:24

Soren M Jessen skrev:
24 maj 2020, 17:52
Tak Rudi
Det er ikke fokus der er problemet, kameraet vise ikke lys I PHD 3 selvom det bliver taget ud af guide kikkerten, men funger godt nok i ASIStudie,
hvor jeg også ser stjerner og M13 i 7 sek eksponering.
PHD 2 vil ikke connecte sig til ASCOPM V2, i kamera opsætet. Ascom V2 er allerede startetop mod Mounten via USB com 3 porten og hart forbindelse.
PHD 2 melder derimod ingen for forbindelse til Astro-Physic-GTO 1200, hverken via en IP eller serial forbindelse.
-underligt ??????????????????????
/Søren
Som jeg skrev tidligere får en normalt svart bilde i PHD hvis ikke PHD finner stjerner i det hele tatt
Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 25 maj 2020, 10:20

Hej Rudi
Kameraet detekterer ikke noget lys overhovedet i PHD 2, heller ikke udsat for daglys
Kameraet fungerer godt nok i Programmet ASIStudio og kan se M13 på 5 sekunder der.
Når jeg sætter Mount Parameteret til on-camere eller none (-uden ASCOM)
hjælper det ikke at skrue op for følsomheden, kun sort billede.
image.png
image.png (28.87 KiB) Vist 160 gange
Jeg behøver hjælp her
Mvh
/Søren
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 maj 2020, 10:54

Hvilket ZWO kamera er det?
I stedet for at forbinde direkte til kameraet via native driver, har du prøvet med ASCOM?

Du kan hente ZWO's ASCOM drivers her og måske også sørge for, at hente seneste native camera driver:
https://astronomy-imaging-camera.com/software-drivers
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 25 maj 2020, 13:37

Hej Rudi
Som jeg tidligere skrev i dialog med Morten har jeg installeret ASCOM V2 driveren til Astro-Physics og jeg får connected til Mounten direkte via com 3 porten
/serial flag set og jeg kan hente local Site/Time data til ASCOM OK.
PHD 2 har problemer med at connecte, sig til ASCOM V2 driveren: (cannot connect to port or IP)
Så det er et opsæt problem i den opstartede driver jeg vil prøve at løse.
har forgæves forsøgt med on-camera or none parametrene I PHD 2.
Da jeg er begynder vil jeg når det bliver klart igen at prøve vejledningen i denne video jeg fandt, så får vi se.
her er linket:

/Søren
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 maj 2020, 13:43

Soren M Jessen skrev:
25 maj 2020, 13:37
Hej Rudi
Som jeg tidligere skrev i dialog med Morten har jeg installeret ASCOM V2 driveren til Astro-Physics og jeg får connected til Mounten direkte via com 3 porten
/serial flag set og jeg kan hente local Site/Time data til ASCOM OK.
PHD 2 har problemer med at connecte, sig til ASCOM V2 driveren: (cannot connect to port or IP)
Så det er et opsæt problem i den opstartede driver jeg vil prøve at løse.
har forgæves forsøgt med on-camera or none parametrene I PHD 2.
Da jeg er begynder vil jeg når det bliver klart igen at prøve vejledningen i denne video jeg fandt, så får vi se.
her er linket:

/Søren
Ok, så har jeg nok misforstået dig, jeg fik det indtryk, at det var kameraet som drillede og ikke monteringen; altså jeg troede, at det var billeder fra kameraet i PHD2 der drillede, derfor foreslog jeg, at du skulle hente ZWO's kamera ASCOM driver, og forbinde PHD2 med kameraet gennem ASCOM i stedet for direkte gennem native driver.
/Rudi

Soren M Jessen
.
.
Reactions:

Indlæg af Soren M Jessen » 25 maj 2020, 13:59

Hej Rudi
grundet manglende forbindelse til mount drivere, aktiveres kameraet ikke, fandt jeg ud af.
også PHD 2 opsættet, skal der leges med, før kameraet kommer til live -der kan man se.
Videoens anbefalede new-Vizar profils opsætning, gav på skrivebordet liv i kameraet, Så jeg vil forsætte med PHD2 på Kikkerten den næste mørke nat.
/Søren
Besvar