Astronomi fra sydlige himmelstrøg.

Hvad sker der på himlen lige nu eller i den nærmeste fremtid.
Occultationer, konjuktioner, osv osv.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Astronomi fra sydlige himmelstrøg.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jun 2018, 17:49

Hejsa.

Er lige landet efter en uges arbejde med inspektion af højspændingsanlæg i Etiopien. Det kan der fortælles alener om :? ! men det må vente eller blive på forlangende Det blev ikke til så meget astro, da det er regntid på denne tid af året.
Dog lykkedes det med lidt visuelt, naked eye ud af hotelværelsets værelse onsdag aften.
Man må sige, at selv om Addis Abeba er en by med 4-5 mio indbyggere, så er der ikke meget lysforurening.

Der var selvfølgelig en masse ukendte stjerner og stjernebilleder som jeg endnu ikke er så fortrolig med (det kommer senere på sommeren), men jeg kunne da nyde synet af Jupiter med en horisonthøjde på over 60 grader.
Under Jupiter kunne Alfa og Beta Centauri snildt ses, og til højre for dem sydkorset. Acrux er faktisk en del svagere en Alfa Centauri.

Så så vi også månen "ligge ned" da vi var på site visit onsdag formiddag. Meget smukt!

Det mest imponerende var dog udsigten fra flyveren i nat, da de gik i "sleep mode", dvs de slukker lyset i kabinen så folk kan sove. Udsynet mod sydøst var fabelagtigt, med et meget fjernt, kraftigt tordenvejr.
Og så så jeg noget som nok har revurderet mit syn på hvilket stjernebillede der er smukkest!

jeg er simpelthen blevet konvertit, og har fundet noget der er flottere end Orion, Karlsvognen, Lyren etc. Det er simpelthen Skorpionen der står op . Man er overhovedet ikke i tvivl om at det er en skorpion! Det er så flot!!

Jeg glæder mig til at studere det nærmere senere på sommeren.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Astronomi fra sydlige himmelstrøg.

Indlæg af Rudi » 08 jun 2018, 18:45

Ja, ca 1/3 af stjernerne ser vi jo af gode grunde aldrig her fra Danmark.
Og selv de kendte konstallationer ser anderledes ud omkring og syd for ækvator, når det hele pludselig er vendt på hovedet. Og man skal også vende sig til at Solen, Månen og planeterne bevæger sig mod “venstre” 😉

Fik du slet ikke taget nogen widefield billeder?
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 08 jun 2018, 19:33

Jens_Jacobsen skrev:
08 jun 2018, 17:49
Hejsa.

Er lige landet efter en uges arbejde med inspektion af højspændingsanlæg i Etiopien. Det kan der fortælles alener om :? ! men det må vente eller blive på forlangende....

Det lyder meget spændende :D Det høre jeg gerne mere om, er selv i højspændingsbranchen :-)

Jens_Jacobsen skrev:
....Og så så jeg noget som nok har revurderet mit syn på hvilket stjernebillede der er smukkest!

jeg er simpelthen blevet konvertit, og har fundet noget der er flottere end Orion, Karlsvognen, Lyren etc. Det er simpelthen Skorpionen der står op . Man er overhovedet ikke i tvivl om at det er en skorpion! Det er så flot!!
...

Ja, Skorpionen er nok det smukkeste og mest lignende stjernebillede overhovedet. Det har været min favorit, siden den første gang jeg så Skorpionens hjerte dukke op over horisonten i Salling, tilbage en gang i slut 80'erne. :) Jeg ved ikke hvorfor, men der er bare noget magisk (mystisk?) over den for mig, selv uden halen og broden. :)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jun 2018, 19:56

Tom A skrev:
08 jun 2018, 19:33
Jens_Jacobsen skrev:
Hejsa.

Er lige landet efter en uges arbejde med inspektion af højspændingsanlæg i Etiopien. Det kan der fortælles alener om :? ! men det må vente eller blive på forlangende....

Det lyder meget spændende :D Det høre jeg gerne mere om, er selv i højspændingsbranchen :-)

Jens_Jacobsen skrev:
....Og så så jeg noget som nok har revurderet mit syn på hvilket stjernebillede der er smukkest!

...

Ja, Skorpionen er nok det smukkeste og mest lignende stjernebillede overhovedet. Det har været min favorit, siden den første gang jeg så Skorpionens hjerte dukke op over horisonten i Salling, tilbage en gang i slut 80'erne. :) Jeg ved ikke hvorfor, men der er bare noget magisk (mystisk?) over den for mig, selv uden halen og broden. :)

Hej Tom.

Kig her:
https://twitter.com/energinetdk?lang=da

Er du ved SEAS??

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jun 2018, 19:58

Jeg havde godt nok et pocket kamera med, men vejret og forholdene inde i Addis Abeba tillader ikke astronomi eller fortovsastronomi. Men jeg tror faktisk at det kunne blive vel modtaget! Folk er meget venlige og interesserede. Utroligt flinke folk i Etiiopien.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jun 2018, 21:33

En ting mere; jeg er jo en stor kaffe-elsker. Af god kaffe, vel at mærke. Og jeg vidste faktisk ikke at Etiopien er et af de helt store steder! Men det er det, må jeg sige.
Jeg besøgte adskillige kaffebarer i Addis Abeba, og kaffen er fremragende! Intet mindre. Vi besøgte et lille kafferisteri (vareprøver medbragt hjem!) og det var en stor oplevelse.

Så for kaffe-elskere, så er Etiopisk nok toppen efter min mening.

Kaffen er så god at Starbucks etc har opgivet at slå sig ned i landet. Tre kopper fremragende kaffe serveret koster ca 12-15 kr.
mvh
Jens
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 08 jun 2018, 21:45

Jens_Jacobsen skrev:

Jeg glæder mig til at studere det nærmere senere på sommeren.

mvh
Jens
Ja, Skorpionen er det stjernebillede, som liger forbilledet bedst.

Desværre ligger størstedelen af stjernebilledet under min lokale horisont, men jeg håber at få set resten snarest :P
mvh
Lars
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 08 jun 2018, 21:47

Jens_Jacobsen skrev:
08 jun 2018, 19:56

Hej Tom.

Kig her:
https://twitter.com/energinetdk?lang=da

Er du ved SEAS??

mvh
Jens
Tak for linket!

Nej, jeg ikke ved SEAS. Var i mange år i kraftværksbranchen ude på værkerne. De sidste 10 år har jeg arbejdet ved Balslev som rådgivende ingeniør, men har nærmest konstant været udstationeret. Først ved Vattenfall og de sidste 5 år ved DONG Energy / Ørsted / Radius, hvor jeg har haft projekter i 50 kV-nettet, i det gamle NESA område.
Besvar