Rengøring af spejl

Teleskop byg, spejlslib, observatorie byggeri, søjlestøbning og alt andet astronomi gør det selv projekter.
Besvar
Thomas Bak
Reactions:
Geografisk sted: Ravnshøj

Rengøring af spejl

Indlæg af Thomas Bak » 12 jun 2018, 22:34

Godaften.

Jeg er i gang med og ombygge/modificere en ekstra 6” newton, som jeg har liggende, og skal i den forbindelse, have renset spejlene.
Har set lidt forskellige videoer på youtube, men jeg blev, som sådan, ikke så meget klogere :D
Hvordan renser jeg dem; er det først en forsigtig og skånsom vask i koldt/lunkent vand - evt. tilsat lidt sulfo (eller en dråbe maskinafspænding), og så efterskylle med demineraliseret vand, og så slutte med acetone??

Hvordan gør I andre?

Mvh,
Thomas.
Mvh, Thomas

6" Meade LXD75
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Rengøring af spejl

Indlæg af Rudi » 13 jun 2018, 06:26

Jeg skyllede mit spejl sidste november. Se her:
https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... et-renses/

Det gik meget godt, spejlet er stadig som nyt.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 13 jun 2018, 11:07

Jeg er ikke den store kemiker, men der er masser af kalk i vandet i DK. Mine gryder er belagte med hvid kalk efter en kogning og det føles som sandpapir.
Jeg ved ikke om det kan ridse spejlet når men trykker på det med vandrondellen , men det giver måske en god mening at bruge demineraliseret vand, uden kalk, når man bruger vatrondeller.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jun 2018, 12:35

Jo, hvis man skal "trække" vat hen over spejlet, så skal det være med demineraliseret vand.

Jeg gjorde det ca sådan:
  1. Skylle spejlet under vandhanen i lunkent vand i ca et minut.
    skylning.jpg
    skylning.jpg (21.4 KiB) Vist 147 gange
  2. Efterskylning med ca en liter demineraliseret vand
    efter-skylning.jpg
    efter-skylning.jpg (11.7 KiB) Vist 147 gange
  3. Lufttørring
    lufttørring.jpg
    lufttørring.jpg (14.38 KiB) Vist 147 gange
Efter ovenstående behandling, fandt jeg ud af, at der stadig var nogle små "dutter" på spejlet.
Derfor gav jeg spejlet en tur mere, som beskrevet i "Plan B" i denne artikel:
http://www.skyandtelescope.com/astronom ... ur-optics/

Dvs jeg lagde spejlet i blød i lunkent sæbevand i ca 10 minutter. Efter 10 minutter, svinges spejlet rundt, stadig under vandet, for at skylle løst skidt af. Stadig, mens spejlet er i vandbadet, så tager man en tot vat, og trækker det forsigtigt tværs over spejlet. Man må ikke påføre vattet tryk, det skal kun trækkes ganske let over spejlet. Man skal "rulle" vattet bagover, mens man trækker, så fremmedlegmer fanget af vattet straks løftes op og fri af spejlet. Brug ikke det samme stykke vat flere gange, men tag et nyt stykke hver gang. Gentages indtil hele spejlet er tørret af.

Ovenstående fungerede fint for mig, her er før og efter billeder.
før.jpg
før.jpg (12.83 KiB) Vist 147 gange
efter.jpg
efter.jpg (9.58 KiB) Vist 147 gange
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jun 2018, 14:28

Og pas på at du ikke spænder primær spejlet for hårdt i igen.
Se denne tråd: viewtopic.php?p=372#p372
/Rudi

Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 13 jun 2018, 20:02

Hej

Min opskrift fra Royce, der virker perfekt.
  • Skyl spejlet stående vandret så du er sikker på at støvkorn o.lign. er skyllet af.
  • Derefter lægges spejlet ned og lunket vand med lidt sulfo hældes på, og der gnubbes forsigtigt med fingrene eller klud som er beregnet til optik, indtil alt skidt er væk. Et stort spejl f.eks. 18 bruger man selv spejlet som balje til vandet, ellers en passende balje.
  • Spejlet skal ikke lægges i blød, vand og coating er ikke godt.
  • Genstridig skidt kan normalt fjernes med acetone. Der duppes forsigtigt indtil skidtet er væk. Latex handsker og acetone er en dårlig ide. Butyl handsker kan bruge.
  • Skyld grundigt efter med kalkfrit vand.
  • Jo hurtigere dit spejl er væk fra vand des bedre. Royce påpegede at vand er skidt for coatinger.

Du kan roligt bruge vand fra hanen så længe du ikke lader det tørre ind, før afskylning med kalkfrit vand.
Hvis du har brug for acetone til fedtpletter osv. hvis jeg skylle med kalkfrit vand bagefter.

Det mest bekymrende er om der er urenheder i vattet (ikke bakterielle) i form af støvkorn der kan ridse. Vask i stedet din fingre meget grundt, husk neglene, og brug dem til forsigtig til at gnubbe spejlet.
\Lars
Thomas Bak
Reactions:

Indlæg af Thomas Bak » 13 jun 2018, 20:09

Tak for den fine gennemgang, Rudi.

Primærspejlet er ikke voldsomt beskidt - mest sekundærspejlet. Men spejlcellen er afmonteret, og også sekundærspejlet - da tubus skal omlakeres - så jeg kan ligesågodt rengøre dem, nu da jeg er igang.

Jeg er dog lidt nervøs mht. vat - om der er forskel. Synes alm. posevat er “groft”. Men hvis det gennemvædes, så går det vel nok (?)
Mvh, Thomas

6" Meade LXD75
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 13 jun 2018, 20:12

Hvis du maler tubus, bør den stå og gasse af, muligvis i flere uger, inden du monterer optikken.
Afgasning fra malingen sætter sig på optikken med det samme.

Du er ikke i tvivl om afgasningen er ophørt, brug næsen!

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jun 2018, 20:29

Jeg brugte helt almindeligt vat. Apoteket havde ikke sterilt vat, den dag jeg skulle bruge det.

Uha @nightsky, gnubbe med fingre, klud og acetone, det lyder uhyggeligt. Men hvis du har prøvet det uden at skade coatingen, så går det måske?
/Rudi

Thomas Bak
Reactions:

Indlæg af Thomas Bak » 13 jun 2018, 20:45

Jens_Jacobsen skrev:
13 jun 2018, 20:12
Hvis du maler tubus, bør den stå og gasse af, muligvis i flere uger, inden du monterer optikken.
Afgasning fra malingen sætter sig på optikken med det samme.

Du er ikke i tvivl om afgasningen er ophørt, brug næsen!

mvh
Jens
Tubus er nød til at blive malet, da tidligere ejer havde forsøgt med lidt forskellige typer spraymaling, som ikke kunne arbejde sammen, så overfladen var voldsomt krakeleret. Tubus har jeg slebet ned til fast og bæredygtig bund, og så får det en primer og så slutfarve.
Mvh, Thomas

6" Meade LXD75
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 13 jun 2018, 20:59

Rudi skrev:
13 jun 2018, 20:29
Jeg brugte helt almindeligt vat. Apoteket havde ikke sterilt vat, den dag jeg skulle bruge det.

Uha @nightsky, gnubbe med fingre, klud og acetone, det lyder uhyggeligt. Men hvis du har prøvet det uden at skade coatingen, så går det måske?
Sterilt vat er nødvendigvis ikke ridsefrit. Tror det vil være svært at finde noget vat som er garanteret ridsefrit, altså uden støv korn m.v.

Hvis du ellers har vasket fingre og negle grundigt er din hud helt sikkert ikke i stand til at ridse noget som helst. Ydermere så har du så mange receptorer på dine fingerspidser at du ved gnide let mellem fingrene hurtigt vil opdage om der er noget der kan ridse.

Langt de fleste optiske producenter anbefaler klude som er lavet til rensning af optik, ikke vat.

Acetone er fremragende til at fjerne skidt med. Lav gerne en blanding med 60% acetone og 40% træsprit(methanol), da acetonen kan nå at fordampe inden skidtet er fjernet. Jeg anbefaler ikke isopropyl mere da det altid giver fordampningsmærker på overfladen. Kun hvis der er fedtpletter og fedtfingre som ellers ikke kan fjernes.

Hvis din coating ikke kan holde til dette er den for ringe, kort og godt.

Du kan teste din coating at sætte et stykke tape på kanten og et par centimeter ind over spejlet. Hiv det af igen. Hvis coatingen ikke bliver siddende er den færdig. Royce tip ud af flere til bl.a. at afgøre om coatingen skal skiftes. Samme hvis man får et spejl retur fra coatingen kan på denne måde teste om den er ok. Tror faktisk også at Terry ved Vacuum Coatings anbefaler dette til test af ny coating.

Husk at vand er dit spejls største fjende.
\Lars
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 14 jun 2018, 20:17

Den ide med fingrene er helt OK det er utroligt hvad man mærker med fingre spidserne

Claus
Besvar