Min vej ind i astronomiens verden - i billeder

Vis dine astro fotos frem
Besvar
DrawsACircle
Reactions:

Min vej ind i astronomiens verden - i billeder

Indlæg af DrawsACircle » 14 jun 2018, 20:03

Jeg tænkte at jeg ville starte ud med en billedserie der beskriver min vej fra den spæde start i denne forunderlige verden i februar 2017 med mit Pentax K-70 kamera/O-GPS1 gps enhed og et 40 år gammelt Pentax M 200mm f4 objektiv, over et Pentax DA*300mm f4 objektiv til maj 2018 hvor jeg endelig får mulighed for at tage billeder med mit nye Skywatcher Explorer 200PDS newt/HEQ5 pro setup (stadig mit fantastiske Pentax K-70 kamera).

Whirlpool galaksen er 18x50sekunder med M200 f4 objektivet, kameraets astrotracer program (kræver gps) gør det muligt med 50 sekunders eksponeringer uden nogen form for guiding.
Det er “søg og du skal finde” med et 200mm objektiv :D
BilledeWhirlpool Galaxy by Keld Henningsen, on Flickr

Hestehoved tågen, samme setup som med Whirlpool galaksen, ISO6400, 1962 sekunder
BilledeHorsehead Nebula by Keld Henningsen, on Flickr

Orion tågen, jeg tænkte at jeg ville prøve mit nye DA*300mm f4 objektiv til astrofotografering, 36x10 sekunder, ISO1600, astrotracer program (gps)
BilledeOrion Nebula by Keld Henningsen, on Flickr

Den store opgradering, jeg havde på fornemmelsen at jeg ville ende der på et tidspunkt :D
Skywatcher 200pds, HEQ5 pro, Pentax K-70. De er alle taget i starten af maj i de få timer der er til rådighed.

93x30 sekunder, ISO800
BilledePinwheel Galaxy by Keld Henningsen, on Flickr

104x30 sekunder, ISO800
BilledeWhirlpool Galaxy by Keld Henningsen, on Flickr

101x30 sekunder, ISO800
BilledeBode and Cigar Galaxy by Keld Henningsen, on Flickr

For første gang i mit liv går jeg og venter på at det bliver sensommer/efterår/vinter så jeg kan komme ud under en stjerneklar himmel himmel igen - 8. august skulle være skæringsdatoen på vores breddegrader :D
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Min vej ind i astronomiens verden - i billeder

Indlæg af Lars Malmgren » 15 jun 2018, 00:10

Velkommen Keld !

Du har fået en rigtig flot start udi astro-foto, well done !!
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 15 jun 2018, 07:27

DrawsACircle skrev:
14 jun 2018, 20:03
kameraets astrotracer program
det ser godt, velkommen til.
Hvad gør "kameraets astrotracer program"? kan du fortælle lidt om den funktion?
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Skywatcher explorer 150pl, ED80, CGEM mount, Canon 1100Da, Skydetags observatorie, kuppel obs. under opbygning
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 jun 2018, 08:09

Hold da op, du kører frem med stormskridt, sikke en udvikling på kun godt et år :o

Lige som Henrik, vil jeg også gerne høre mere om "kameraets astrotracer program".
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 15 jun 2018, 10:03

Hej Keld,

Flot start med astrofoto.
Især de sidste tre optagelser.

Astrotracer: Smart funktion.
When enabled, Astrotracer utilizes the Pentax in-body camera stabilization system to move the camera’s sensor during lengthy exposures so as to mimic the earth’s rotation and capture celestial objects such as stars and planets as points of light rather than elongated trails.

http://www.digitalcamerareview.com/review/pentax-astrotracer-review-astrophotography-made-easier/
Mvh
Mogens
DrawsACircle
Reactions:

Indlæg af DrawsACircle » 15 jun 2018, 12:46

Tak for 'roserne', jeg har suget til mig i PentaxForums astrofoto gruppe - her spredes der guldkorn i store mængder :-)
Som Mogens skriver og henviser til, så er Astrotracer en fuktion hvor kameraet bevæger sensoren i forhold til stjernernes bevægelse i forhold til jorden.
Det er en fantastisk måde at snuse til astrofotografering uden det helt store set-up. I forhold til K-70'eren, så har jeg investeret i et GPS modul som sættes i kameraets 'hotshoe', herefter udfører man en kalibreringsrutine og man er good to go.
eksponeringstiden afhænger af objektivets brændvidde, den retning man 'skyder' i samt kvaliteten i den kalibrering man har udført. Pentax specificere op til 5 minutter, det er med en vidvinkel og er nok mere teoretisk end praktisk muligt.
Jeg holder mig normalt til 300/brændvidde*10 (APS-C tommelfingerreglen*10), men i tilfældet med whirlpool galaksen, fik jeg 50 sekunders eksponeringer i kassen med et 200mm objektiv hvilket er ret godt.
Fra en kold nat ved badesøen ved Husby Klit, GPS'en og rimfrosten monteret :-)
Billede

Lonelyspeck.com har lige skrevet et review af Pentax K-1 Mk II i forhold til astrofotografering og Astrotracer funktionen:
https://www.lonelyspeck.com/pentax-k-1- ... hy-review/
Besvar