Kamera indstillinger

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Adam
Reactions:

Kamera indstillinger

Indlæg af Adam » 15 jun 2018, 12:24

Jeg har forsøgt at videofilme Jupiter i 2 år uden at få et godt resultat.
Nu har jeg opdaget at de andre ude i verden skriver om at de videofilmer med 120 - 130 frames/sec.
Mit camera software viser kun 5 til 8 fps. Det lykkedes at få det op på 11 fps for et par dage siden.

Hvordan kan det komme op på over 100 fps?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Kamera indstillinger

Indlæg af Rudi » 15 jun 2018, 12:33

100 fps kræver jo at du kører med åbningstider på højst \(\frac{1}{100}\) sekund, dvs 10 [­ms].

Mit planet kamera, det samme som jeg bruger til at autogiude med, et ASI ZWO 120 MC, kører jeg med åbnings tider på ca 50 [­ms] på f.eks. Jupiter, hvilket giver ca 20 fps.
På Jupiter plejer jeg at lave 30 sekunders sekvenser, og ender som regel op med at indfange 450-500 frames.
/Rudi

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 16 jun 2018, 21:55

Tak Rudi.

Det lykkedes sidste nat at få kamera op på 54 fps. Men Jupiter er blevet næsten for mørk. Gain er også skruet næsten helt op. Er det ikke mening man skal spare på Gain, ellers kommer der masser af støj?
10 ms er meget mørkt. Jeg måtte skrue lukketiden op på omkring 20 ms, før Jupiter var blevet rimelig synlig.

FPS har stået på ca 27 og jeg kom til at klikke på noget som hedder Sampling, hvor man kan vælge Bin eller Skip. Den har stået på Skip. Efter skift til Bin, har FPS accelereret stille og rolig til 54 frames.
Billedet er også blevet lysere og mere "blødt". Med Skip har Jupiter været meget grynet og lidt mørk. Jeg ved ikke hvad man skal vælge.
Jeg må prøve igen når jeg kan se Jupiter.

ROI er også spændende. Region of interest. Man beskærer billedet så kun Jupiter er på. Resten af himlen bliver ikke overført til PC og det giver også hurtigere "transfer rate".

Jeg har lyst til se kvaliteten af en avi video, som bliver brugt til at stacke et godt billede af Jupiter.

Sampling.JPG
Sampling.JPG (38.47 KiB) Vist 750 gange
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 17 jun 2018, 09:58

Hvor høy framerate du kan bruke uten att det blir for mørkt kommer ann på hvor rask optikken totalt er sammen med evt barlow/powermate. Hvilket teleskop bruker du? Barlow/powermate?
Bin vil si att du legger sammen flere pixler til 1, f.eks 2x2. Det fører til lavere oppløsning (halvert ved 2x2), men mindre støy
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 17 jun 2018, 12:22

Adam hvilket kamera bruger du?

Vær ikke bange for at bruge meget høj gain så du får den hurtigst mulige fps. Med min ZWO har jeg ofte brugt en gain på 350 hvor støjen er lavest iflg. ZWO. Lidt lavere øget dynamik (200) hvis der ikke skal stable en masse frames. Højere hvis det f.eks. objektet er meget svagt. Hvis du sætter gain til nul for du mere støj.
Brug histogramet til at ramme optimal eksponeringstid og gain.
2x2 binding ved CMOS kamera giver ikke mindre støj, kun mindre datamængder.
Jeg har brugt frame-rates oppe omkring 400-500, men det afhænger af objektet.
Brug mindst mulig ROI for at minimere datamængder.
\Lars
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 17 jun 2018, 18:18

Mange tak, Xplode og nightsky.

Jeg har lige fået en Skywatcher Mak 102 med 2x focal extender til formålet og jeg har et Risingtech astrocam , som siges at være det samme som Touptec, bare med lidt ændret software.
Det er en fornøjelse at bruge det lille teleskop. Meget handy :-)

Focal extender https://explorescientificusa.com/collec ... l-extender

Kamera https://www.aliexpress.com/item/NEW-USB ... 0.0.aX57ki

Jeg vil tjekke jeres forslag, mange tak.

I min kamera software ligger Bin og Binning i to forskellige menuer.
Jeg ved ikke hvad der skal vælges, så jeg prøver forskellige muligheder.

400-500 fps - det er mange frames. Jeg tror USB2 på både mit camera og computer begrænser lidt.

DSC_0357.JPG
DSC_0357.JPG (84.73 KiB) Vist 694 gange

Binning.JPG
Binning.JPG (16.82 KiB) Vist 694 gange
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 jun 2018, 19:49

Ja det kræver nok USB3 at nå op i de helt høje frame-rate eller et meget lille ROI.

Kan se det er en IMX224 CMOS og den kan uden problemer gå op i ekstrem højre fps hvis resten af kameraet er designet dertil. Med det setup du nævner får du aldrig problemer med fps.

Jeg vil aldrig bruge binding da du ikke får ekstrem store filer grundet fps. Binding kan man altid gøre efterfølgende med fuldstændig samme resultat.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 jun 2018, 20:44

Som Lars skriver, så brug et histogram til at bestemme den optimale åbningstid.
Jeg kom i tanke om, at jeg har denne video på Youtube fra sidste år, hvor jeg skruer lidt op og ned for åbningstiden. Bemærk histogrammet nederst. Jeg plejer at justere åbningstiden indtil kurven går op til 80-90%

/Rudi

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 18 jun 2018, 12:36

Jeg har læst i specifikationer på hjemmesiden med mit camera og der står at det kan køre 27 eller 54 fps, afhængig af opløsning. Det er de samme tal jeg kan komme op på.
Det kan så ikke blive hurtigere end det, øv.
Jeg har kigget på ASI224 og Risingtech camera med den samme sensor, men ASI koster det dobbelte og prisen har været afgørende.
Jeg håber 54 frames kan bruges, til planeter og månen.

Tak for videoen Rudi. Din Jupiter ser meget bedre ud end hos mig.
Jeg prøver med histogrammet. I min software, udover at f.eks lukketiden påvirker histogrammet, kan man også vælge med 2 lodrette streger, hvilken del af histogrammet skal bruges. Det må jeg eksperimentere lidt mere med.

FPS resolution.JPG
FPS resolution.JPG (20.77 KiB) Vist 659 gange
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 jun 2018, 17:45

Adam skrev:
18 jun 2018, 12:36
Jeg har læst i specifikationer på hjemmesiden med mit camera og der står at det kan køre 27 eller 54 fps, afhængig af opløsning. Det er de samme tal jeg kan komme op på.
Det kan så ikke blive hurtigere end det, øv.
Det er rigeligt til den apertur du har, ingen grund til at sige øv. :)
\Lars
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 18 jun 2018, 19:49

Ja, selvfølgelig. Ellers bliver det for mørkt, som jeg også har erfaret :-) Gain står på max.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 28 jun 2018, 12:46

Det lykkedes med månen d. 23 juni. Det første resultat jeg er tilfreds med.
Jeg har også ventet på fuldmånen i nat, men jeg synes ikke det er ligeså spændene. Man kan ikke se krater skygger på en fuldmåne.
Videofilmet med 600D og Mak 102 uden Barlow. 25% af de bedste frames i PIPP og 25% af de bedste i Autostakkert, ud af 23.000 i alt.

Kan det passe at når centrum af månen er i fokus, ser det lidt uskarpt ved kanten af månen, eller er det bare varmebølger som driller?

Nu skal jeg bare overføre det til Jupiter... det er ikke nemt.

MVI_4380_pipp_g4_ap5-002.jpg
MVI_4380_pipp_g4_ap5-002.jpg (109.13 KiB) Vist 562 gange
Besvar