Obs. 1-2-3 juli

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
outlook
Reactions:

Obs. 1-2-3 juli

Indlæg af outlook » 06 jul 2018, 12:57

Den 2. juli bestemte jeg mig for at se de tre klassiske planeter oppe om natten og lagde ud med Jupiter, dog for at opdage, at seeingen ikke var den bedste og ikke som dagen før, hvor der ganske vist kunne ses en strøm, men her rev den næsten planeten i stykker. Jeg kunne dog se, at Europa var til venstre for Jupiter, Io omme bag skiven og Ganymedes samt Callisto lige over og til højre. De var begge foran Jupiter og altså tættere på os, hvilket kunne ses og især Ganymedes viste størrelsesforskellen. Og ja, lige for prins Knud, så er synet i en SCT med spejldiagonal altså "spejlvendt" og derfor Europa til venstre.

Nu lyder en gammel vending og kending, at det bedste teleskop er det teleskop du bruger mest og det passer også hos mig. Jeg har optik, der er
bedre, men drøjt at montere og stille op i alle situationer. Og forholdene med de lavt hængende planeter taler heller ikke for anstrengelserne, selvom en virkelig god optik også her vil være at foretrække. Sådan er der så meget. Da Jupiter ved halv tolv tiden forsvandt om bag et træ var tiden inde til Saturn som nu stod i sydøst, men relativ lavt. Og også her var lufturoen tydelig med en dansende og bølgende ring. Da også Saturn gemte sig bag et træ, besluttede jeg mig for at gå i seng et par timer for at stå op igen og se Mars. Med søvn i øjnene kunne Mars ses i sydøst, hvor Saturn var lige før, men den hang endnu et stykke længere nede og uden for rækkevidde for SCT'en. Jeg måtte ty til min grab'n go udrustning i form af en 80mm Celestron ED og et højt video stativ, men hvordan nu nå okularerne i bino'en for jeg havde ikke en skammel at stå på. Nuvel, jeg måtte undvære diagonalen og satte bino'en direkte i fokuseren:
C80ED.jpg
C80ED.jpg (52.46 KiB) Vist 566 gange
Og det var et blændende syn i ordets bogstaveligste forstand for Mars overstrålede alt. Jeg måtte bruge et ND 13 gråfilter for at se planeten i en passende lysstyrke. Jeg kunne i kikkerten se omridset eller rettere "skyggen" af Syrtis Major for Mars er for tiden indhyllet i en støvstorm. Jeg gad vide, hvorfor nogle har den vanvittige tanke om at bosætte sig der som de første under så ekstreme forhold, der kan herske dér. Det var også et sjovt syn, endelig at se Mars med en tilsyneladende større diameter end selveste Saturn som kun er godt 18" og Mars med i øjeblikket godt 21". Om man kan se forskel, ja, mon ikke! Selvfølgelig ikke med selve ring systemet, men alligevel. Nå, Mars forsvandt og dukkede senere op igen mellem hullerne i trætoppene for endelig at forsvinde i løvet.

Så var det tid at kaste blikket mod Månen som også ville give sit besyv med denne nat. Den fyldte omtrent halvdelen af det tilsyneladende felt i bino'en og var et betagende syn med et 3D-agtigt billede i kikkerten. Det slog mig først da, at jeg stadig havde gråfilteret monteret i bino'en, men det gjorde intet, tværtimod. Jeg undrede mig nemlig over, at sikken dog en kontrast den kikkert havde med en ret sort baggrund mod så lys en himmel på det tidspunkt tidligt om morgenen. Jeg fniste lidt over min fadæse og fortsatte "kikkeriet" et stykke tid endnu. Det var tydeligt at se de grå (og farve) nuancer som Månen har og dermed forskellig beskaffenhed af geologien i overfladen. Det var svært at slippe seancen, men jeg måtte altså have lidt søvn før dagens strabadser.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Obs. 1-2-3 juli

Indlæg af Rudi » 06 jul 2018, 13:21

Herlig læsning 👍

Men kan man virkelig se på månernes størrelse, om de er “foran” eller “bagved” Jupiter? Ganymedes er ca 1 mio km fra Jupiter, dvs dens afstand foran/bagved varierer med 2 mio km. Afstanden fra Jorden til Jupiter netop nu, er ca 723 mio km. Dvs forskel mellem foran/bagved er \(\frac{2}{723}=0,3\%\). Det vil jeg ikke være i stand til at bedømme.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 06 jul 2018, 17:25

outlook skrev:
06 jul 2018, 12:57
Den 2. juli bestemte jeg mig for at se de tre klassiske planeter oppe om natten og lagde ud med Jupiter...................
De var begge foran Jupiter og altså tættere på os, hvilket kunne ses og især Ganymedes viste størrelsesforskellen.
Det må vist være en optisk illusion, måske fordi placeringen i synsfeltet, i forhold til Jupiter,gør at den virker større. Desværre kan man under ingen omstændigheder kan man se forskel på om Ganymedes er foran eller bagved Jupiter alene ved hjælp af størrelsen, og det er uanset hvilket gigant teleskop man end må have adgang til, Hubble, ELT m.v.

I de sidste to Ganymedes baner rundt om Juptier, startende med Ganymedes foran Jupiter (2018-06-25 21:56 UT) til 2018-07-10 05:05 UT) er afstanden konstant og uden undtagelser blevet større til Ganymedes, uagtet hvor den har været i dens bane rundt om Jupiter.
Dette skyldes at Jupiter nu fjerner sig hurtigere fra Jorden end indflydelse fra Ganymedes bane rundt om Jupiter.
Desuden er Ganymedes bane rundt om Jupiter nu så tiltet i forhold til Jorden at dens banediameter set fra Jorden er langt mindre end den faktiske på 1.077.105 kilometer

Selv om Jupiter altid var i samme afstand fra Jorden og Ganymedes bane var lige på sigte linjen til Jorden, vil man overhovet ikke kunne se forskel. Man kan selv regne efter hvis man tager udgangspunkt i d. 6 juli 23:00 Ut. Afstanden er til Jupiter fra Tvis 723.512.412 km til banecentrum. Hvis Ganymedes er længst væk er den så 722.973.859 km væk og hvis den er tættestet på 724.050.964. Ganymedes har en diameter på 5.262 km. Prøv selv at regne på Ganymedes tilsyneladende størrelse.

Nedenfor nogle fakta for denne periode:
Ganymedes.jpg
Ganymedes.jpg (105.08 KiB) Vist 542 gange
\Lars
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 07 jul 2018, 18:23

Regner man på det vil det sikkert være umuligt som i skriver. Jeg skriver, at især Ganymedes viste størrelsesforskellen, hvilket kan læses som, at Ganymedes syntes større, men det var faktisk Callisto der syntes større og i øvrigt tættest på os og lige "oven over" Jupiter på tidspunktet for observationen. At der kan være tale om en optisk illusion ved jeg ikke, men jeg så den større på tidspunktet. At jeg ved det var Callisto skyldes naturligvis, at jeg har set et detalje kort i et planetarium program. Ellers vil det kun være gætteri.
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 07 jul 2018, 19:11

Såfremt seeingen ellers er god og teleskopets optik i orden, så kan man faktisk se størrelsesforskellen mellem de fire måner i forbløffende små teleskoper. Nær opposition kan jeg uden videre identificere Ganymedes og Callisto fra Io og Europa i min 63mm Zeiss med 140x, simpelthen på grund af forskellene i størrelse, farve og lysstyrke. Io og Europa kan være vanskelige at skelne fra hinanden, men Io har et besynderligt lyserødt eller orange skær over sig, hvis seeingen er virkelig fremragende, hvor Europa er kridhvid. Ganymedes er den største og skiven er tydelig allerede i en 60mm og farven er gyldengul. Callisto er den svageste af de fire og med høj forstørrelse er overfladelysstyrken meget tydeligt lavere end de tre andre. I et mellemstort teleskop er den nærmest brungrå. I en virkelig god 80mm eller bedre, en 100mm, kan man se størrelsesforskellen mellem alle fire måner, selvom det stadig er svært at se forskel i størrelsen på Io og Europa.

Størrelserne ved opposition er omtrent følgende (varierer med afstanden ved oppositionen):

Io: 1,2"

Europa: 1,0"

Ganymedes: 1,8"

Callisto: 1,6"

Darnell, der observerede visuelt med en fortrinlig 178mm apokromat, har fortalt mig, at han kunne se markeringer på alle fire måner!

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 07 jul 2018, 20:34

Hejsa

En fin rapport for øvrigt. Rart at læse nolge er ude og observere. 8-)

Callisto set fra Jorden
UTC Vinkeldiameter Afstand til Tvis km
2018-06-24 14:15 UT 1,415" 702.221.327
2018-07-02 21:09 UT 1,385" 713.616.592
2018-07-11 06:25 UT 1,353" 734.237.672

Tilsyneladende størrelser d.2 juni om aftenen
Måne Vinkeldia Visual mag
Io 1,047" 5,7
Europa 0,905" 5,8
Ganymedes 1,518" 5,2
Callisto 1,385" 6,5

Hvis man er god til at vurdere magnituder visuelt er det nok muligt at se forskel mellem Ganymedes, Callisto og gruppen Io/Europa. Det bedste er nok, som Thomas skriver, farven.

At Darnell kunne se markeringer på Europa med så lille et teleskop finder jeg svært at tro, ja faktisk umuligt.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 07 jul 2018, 21:00

Ganymedes er noget ved siden af Thomas

Oppositionen d. 9/5 00:30 UT
Io 1,138"
Europa 0,984"
Ganymedes 1,651"
Callisto 1,505"

Og d. 10/5 12:28 UT da Jupiter var tættest på:
Io 1,139"
Europa 0,984"
Ganymedes 1,651"
Callisto 1,506"
\Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 07 jul 2018, 21:43

Det var udelukkende fra hukommelsen, så det er da ikke HELT i skoven.

Jeg tvivler selv på, at Darnell kunne se noget på Europa, men han beskrev dem sammenlagt, som "små marmorerede kugler" og det lyder jo plausibelt, rumsondebillederne taget i betragtning. Han har flere beretninger i de sidste numre af Astronomisk Tidsskrift, hvor han skriver om planetdetaljer, der set fra Dansk jord må betragtes som nærmest fabelagtige, så der er ingen tvivl om, at teleskopet var godt. Jeg har i øvrigt selv observeret med det og set vilde planetbilleder, der langt overgår alt andet, jeg har set.

Thomas, Bornholm
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 07 jul 2018, 23:17

For god ordens skyld så var obs. tidspunkt omkring kl. 23 den 02. juli. Her er en grafisk afbildning af konstellationen:
jupitermoons.jpg
jupitermoons.jpg (10.5 KiB) Vist 464 gange
Så selv om Ganymedes afbildes større her, så Callisto større ud med mindre min hukommelse spiller mig et puds. Faktisk står Callisto ret foran Jupiter eller som man siger med de indre planeter i "nedre konjunktion" om end den står lige over Jupiter. Og ja, som Thomas skriver, så er jeg ikke i tvivl om at man kan se størrelsesforskellen mellem dem under de rette betingelser. Ellers skulle jeg være gået til Louis Nielsen... Men i øvrigt så er det selvfølgelig rigtigt, at man ikke kan se forskellen, hvis månen er foran eller bagved Jupiter så længe altså den ikke er skjult bagved Jupiter. Så lille en margen spiller jeg heller ikke på.
Senest rettet af outlook 07 jul 2018, 23:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 07 jul 2018, 23:20

Astrojensen skrev:
07 jul 2018, 21:43
Det var udelukkende fra hukommelsen, så det er da ikke HELT i skoven.
Thomas, Bornholm
Så er det jo ganske præcist. Jeg skulle slå det op :)
\Lars
Besvar