Okularberegninger

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskutioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående katagorier.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Okularberegninger

Indlæg af Lindhard » 21 jul 2018, 17:50

Hej

Jeg har givet mig selv en ny prismekikkert i fødselsdagsgave (det er efterhånden et stykke tid siden der var fødselsdag, men who cares.. ☺)

bino100.jpg
bino100.jpg (349.31 KiB) Vist 163 gange

Kikkerten er en 100 mm semi-Apo, og der medfølger tre sæt okularer, betegnet 20x, 30x og 37x. Ellers er der ingen data, så jeg har som tidsfordriv forsøgt at regne lidt på det.

Jeg kiggede lidt rundt med kikkerten i nat og kunne ved at tjekke felterne med Guide konstatere, at feltet ved 37x er 1.7˚.

Det må være true field eller TFOV. Et kig med målebåndet viser, at kikkerten er ca. 40 cm lang, altså sådan cirka f/4.

Der er kun angivet forstørrelse for okularerne, ikke andet, men jeg har ved brug af diverse calculators på nettet og på baggrund af de kendte tal regnet mig frem til følgende omtrentlige data ved lidt gætteri frem og tilbage:

Kikkertens diameter er 100 mm og FL 400 mm = f/4

37 x okularet er så 11 mm med TFOV 1.7˚ hvis apparent field of view AFOV sættes til 62˚ (det er det tal der ser ud til at passe bedst i beregneren)

Jeg har endnu ikke prøvet de to andre okularer, men forventer at tjekke TFOV for dem i nat, hvis vejret er til det. Indtil videre har jeg ved at rode med tallene fiflet mig frem til

30X okularet: 13 mm med TFOV 2˚ hvis AFOV sættes til 62˚
20X okularet 20 mm med TFOV 3.1˚ hvis AFOV sættes til 62˚

Kan man overhovedet regne baglæns på den måde?
mvh
Lars
Viggo T
Reactions:

Re: Okularberegninger

Indlæg af Viggo T » 21 jul 2018, 23:26

Hej Lars.
Det ser jo rigtig nok ud. Men det kunne være gjort anderledes:
Du har målt brændvidden og har forstørrelsen og okularernes brændvidden er hermed givet eller hur😯
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 21 jul 2018, 23:28

Og tillykke medbæstet.👍
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 22 jul 2018, 00:40

Hej Lars.
Det ser jo rigtig nok ud. Men det kunne være gjort anderledes:
Du har målt brændvidden og har forstørrelsen og okularernes brændvidden er hermed givet eller hur😯
Ja, det er sådan, det skal gøres, men feltstørrelsen er åbenbart ikke lige så let at beregne.
mvh
Lars
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 22 jul 2018, 22:04

Tillykke med kikkerten, den er fin.

Måske anvendelig at kende kikkertens felt. Hvis jeg ellers husker rigtig?
- så kan du finde feltet ved at tælle det antal af minutter som en stjerne nær himlens ækvator
tager om at passere okularets felt - tallet ganges med 15 og man får så synsfeltet i bueminutter.
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 22 jul 2018, 22:43

Hej Erik

Takker. Jeg kender faktisk feltstørrelsen, som jeg have målt på et kendt felt på himlen. Jeg har simpelthen tjekket, hvor meget jeg kan se af et bestemt område og så målt op med Guide 9.

Regneriet skyldtes mere at jeg ville undersøge, om man kunne regne det hele ud, når man kun havde en del af oplysningerne, altså f.eks. finde okularernes tilsyneladende felt osv.
mvh
Lars
Besvar